vineri, 20 ianuarie 2017

La porțile Vămii Buzăului, partea 4

     Ziua se apropie de sfârșit. Soarele coboară ușor după munți și inundă pădurea cu lumină aurie, caldă. Mi-e foarte greu să-mi continui drumul, îmi vine să mă opresc undeva, sub un brad, și să mă uit la astru cum coboară sub orizontul vălurit, cufundând văile în negura de cerneală a nopții, să aud păsările și greierii cum amuțesc, să mă cufund în liniștea întunericului și în zgomotele distante, nocturne, ale pădurii.

     Odată cu urcarea în Pasul Boncuța părăsesc firul Telejenelului. Drumul, în continuare, îmi arăta traseu spre Muntele Roșu, de 8 1/2h. Muntele-și trage numele de la rododendronii care-l acoperă în mare parte și înfloresc în iunie. În apropiere este și stația cu același nume a înregistratorului seismic, aparținând INFP, ceea ce-mi aduce aminte de cât de aproape sunt acum de zona cea mai activă seismic din țară, Vrancea.

     Știam că urmează ceva urcare așa că n-am mai verificat altitudinea la care sunt. Mă așteptam să dureze o jumătate de oră, dacă nu mai bine, dar n-a durat decât vreo 10 minute. Imediat după pas, însă, începe altă lume. Nu se mai vede nicio construcție în afară de niște stâne depărtate, în schimb e plin de cai, oi și vaci. Îmi revine în minte ce-mi spuneau cei 2 ciobani de la stână de lupi pe creastă, și mă gândesc ce ghinion ar fi trebuit să am ca să mă mănânce lupii pe creastă, când aici jos, în confortul și belșugul pădurii, sunt o groază de animale mult mai "accesibile" decât mine.

Niște cai extraordinar de frumoși aici. Găsesc încă unul din marcajele de la Cheia MTB Challenge.

Petice de foioase alternează cu zone de gimnosperme. Abia mă apropii de 1000m altitudine, și sunt destul de la sud. Mă aștept ca pe versantul transilvan să văd mai multe conifere. 

Cele mai puțin sperioase oi pe care le-am văzut. Câinele ciobănesc fie era foarte obișnuit cu bicicliștii, fie nu exista, fiindcă n-am auzit niciun lătrat. 

Stâne mici sub copacii care încep să ia culori tomnatice aici, la altitudine mai mare.

În curând ajung în pas. Orizontul e sub mine de-aici. Respir, în sfârșit, aerul Ardealului.

Mă uit în spatele meu, nici praful nu se mai ridică. Nu mai bate vântul, nu se mai aud animale. Toată ziua mi-a bătut vântul pe la ureche, acum îmi țiuie de liniște ce e. Poate la Urlătoarea mai găsesc niște zgomot, ca pentru cineva care abia a plecat din București.


     După pas - euforie! O coborâre în viteză, pe tipul meu preferat de drum, e fix ce voiam acum, la sfârșit de zi. Curbe, îngustări, lățiri, crengi joase, șleauri, niciun obstacol nu mă face să strâng frâna sau să încetinesc în vreun fel. Aripa spate plesnește cu furie roata spate, dar nu-mi pasă. Să se rupă, să cadă, să facă ce-o vrea! Pe coborâre deja nu mai văd soarele, și-n vânt și viteză sunt doar într-o cămașă subțire de in. Când trec podul peste Strâmbu și ajung la confluența lui cu Buzăul deja sunt înghețat tot, nu-mi mai simt mâinile, degetele sunt roșii. Mă opresc un pic să-mi recapăt temperatura normală. De aici mai am cam o oră de lumină, și doar câțiva kilometri de parcurs în ușoară coborâre, așa că nu mă mai grăbesc.

După secole de negoț transfrontalier, granița a dispărut, dar oamenii și ocupațiile sunt aceleași.

Încă un picior de teleferic.

Încep să tremur. Poate reușesc să ies din frigul umbrei mai încolo,

Încă puțin...



     Ajung și la drumul către Urlătoare și încep să urc. O nimica toată, m-am odihnit, m-am răcit pe coborâre, e vremea să mă încălzesc din nou. N-apuc să urc prea mult că mă opresc. Văd 4 câini ciobănești uriași care traversează lent drumul în fața mea. Vântul bate din față și de sus, așa că nu mă miros și sper să meargă mai departe fără să mă bage în seamă. Au chef de hârjoneală între ei. Unul mă vede și începe să latre. Pe urmă altul. Încă unul. Se plictisesc repede când văd că nu-i bag în seamă. Și-au făcut norma pe azi. La cât de plictisiți sunt, cred că n-au văzut picior de lup. Unul singur mai insistă, dar până la urmă pleacă după ceilalți.

     În timp ce urc mă depășește o mașină de Brașov. Ajung mai sus și văd câteva mașini Mai e o mână de oameni prin jur, fac poze, se uită, mănâncă. Opresc și eu la un tomberon și îmi arunc gunoaiele. Merg mai departe, mirat de faptul că nu aud altceva înafară de susurul râului, care nu e foarte vioi, și freamătul pădurii. Mai merg un pic și văd ceva roșiatic, o râpă, în stânga, care arată ca o alunecare de teren.

Urlătoarea lipsită de vlagă.

Am prins-o cum puțini o prind probabil, cu un debit atât de mic, că și râul ăsta anemic pe care îl alimenta o acoperea ca zgomot. Vreo 4-5 firișoare de apă întinse abia udau stâncăraia roșie, care la cât de mare era părea că a văzut torenți la viața ei. Mi-am ales momentul prost s-o vizitez, din păcate. Mă întreb cum ar fi arătat și sunat cu șuvoaie curgând, toată valea răsunând. Încerc să fac o poză cu sunet, dar fix atunci mașina de BV dă drumul la o prostie de melodie la volum maxim, cu toate ușile deschise, parcă anume să ne enerveze pe cei câțiva rătăciți care ne nimeriserăm acolo la apus, încercând să vedem ceva frumos. Tot drumul mă ridicasem ușor, ușor, deasupra problemelor de zi cu zi, dar acum tocmai fusesem trântit violent de realitatea faptului. Am uitat în ce țară umblu. Am uitat de frustrările orașului, ale "civilizației". Mă pregătesc să plec, fiindcă am văzut și am auzit ce am vrut și ce n-am vrut. Le arunc o privire celor doi din mașină. N-am vrut să deschid gura, știam ce aveam de zis. Cu tot cu ochelarii de soare pe față, mi-au citit ideea imediat și au oprit muzica. Până am plecat.

Împreună la vale, spre pensiune.

Pe măsură ce mă apropii de Vama Buzăului văd mai multe vite și mai puține oi. La un moment dat aud focuri de armă. Rare, puternice. Animalele nu se sperie, par obișnuite, dar eu sunt pe drum, fără adăpost în jur, îmi vine să-mi feresc capul. Îmi bate inima puternic. Cred că e cazul să-i dau bătaie.

Asfalt și o zi încheiată cu bine, odată cu ultimele raze ale soarelui, dar cu nerealizări. Simt un gust dulce-amar când trec de primele case ale Vămii.
     De la Urlătoarea de Buzău am ajuns în 10-15 minute la pensiune, obosit, un pic înghețat, un pic dezamăgit, dar bucuros de drumul făcut. Bastion sună exact a loc în care vreau să trag acum. Doar Han ar fi fost mai nimerit, poate. Intru cu Tractorul în curte, pe poarta mare desigur. Cu ochii minții mă și văd trecând de barbacană, pe sub hersă, apoi pe pod, în incinta fortificată. Calul îmi este luat, priponit, descărcat și hrănit, iar eu, poftit ca un oaspete de peste munți, din țara vecină, ostenit după un lung, greu și ocolit drum. Aproape că am fost încolțit de fiare cu faruri, roți și subwoofere, imediat inainte de vamă, dar am scăpat. Mai pot călători și mâine.

     Primul lucru, îmi găsesc odaia, dau jos hainele de drum de pe mine, praful și mizeria de călător, și îmbrac hainele de ospăț. O primă surpriză neplăcută din partea gazdelor: deși pe net scrie că au restaurant, cămara e pregătită doar pentru perioadele mai populare, ca weekendul. De-acum știu ca atunci când fac rezervarea prin telefon să întreb expres și dacă am ce mânca seara când ajung. Din fericire se găsește pentru mine o strachină de ciorbă fierbinte, din care parcă mănânc o veșnicie, și niște cartofi cu o ceafă de porc. Bucatele fierbinți îmi încălzesc oasele și sufletul. Mulțumesc gazdei și mă duc să mă culc.

Căutându-mi iatacul prin bastion.

     Am o odaie mare, c-un pat lat, din lemn masiv, cu pături și cearșafuri groase și grele. Înțeleg de ce când ies din pat spre miezul nopții și mă apucă un tremurat incontrolabil. E nemaipomenit de frig! Uitasem că Vama Buzăului e una din zonele depresionare din estul Transilvaniei în care se înregistrează des temperaturi foarte mici. Mă încălzesc cu greu și adorm în final, în bastionul vamal, la intrarea în Ardeal, la sfârșitul primei zile de tur. Până în ultimele clipe de trezie mă macină regretul că n-am fost pe creastă, că m-am întors din drum, că n-am avut încredere în propria reușită. Dar poate de-aia n-am făcut nimic anul trecut, dar fac anul ăsta: poate am învățat în sfârșit unde să trag linie, unde să mă opresc din forțat, ca să pot ajunge la capăt.

     Numerele zilei:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Pe rețelele sociale: