duminică, 29 ianuarie 2017

Drum spre centrul țării: Coborând în vulcan

     Marți, 16 septembrie. După o zi frustrantă, cu învârteală, mult drum pe asfalt și trafic cât să-mi ajungă pentru întregul tur, m-am culcat cu gândul că urmează o zi interesantă, cu două locuri pe care așteptam de mai bine de un an să le vizitez. Nu știu cum anume, dar am reușit să dorm foarte bine. Eu sunt destul de pretențios la somn; nu pot să adorm decât pe burtă sau pe o parte, nu pot când sunt zgomote sau lumini iar nopțile petrecute la cort până acum nu sunt cele mai plăcute amintiri ale mele. Dopurile de urechi rezolvă în mare parte problema cu zgomotul, dar pentru celelalte trebuie să fiu selectiv cu locul de campare. O fi fost dormitul pe pământ, în iarbă, care mereu îmi dă un sentiment de liniște și siguranță, o fi fost poziția foarte ună, o fi fost oboseala și masa frugală de seară (pungă de alune) cert e că am dormit mult mai bine decât mă așteptam. Se vede că a contat atenția dată alegerii locului de cort.

     Altă surpriză a fost frigul. Deși în seara anterioară, în Vama Buzăului, mi se păruse frig, era la munte și într-o zonă cunoscută pentru geruri, iar eu tocmai venisem din București unde noaptea mă perpeleam cu geamurile deschise. Mă așteptam ca aici, pe dealuri, nu prea aproape de păduri sau munți, să fie mai cald. Dacă seara a fost bine, în timpul nopții m-am tot trezit să pun haine pe mine, până n-am mai avut în final ce să pun. Am pus și hainele de ploaie în final, fiindcă nu mai reușeam să mă-ncălzesc în niciun fel. Sacul meu de vară, sintetic, ultralight, +15 grade confort și +11 limita, îl simțeam rece pe mine, era aproape degeaba. Ca haine groase n-am avut decât un polar subțire luat la reducere și o pereche de șosete de neopren pentru surf și scufundări (care iarna funcționează de minune), urmând să variez după temperatură numărul de straturi (cămăși, bluză, tricou). Am ajuns la capătul plajei de variație, aparent. Toamna-n Ardeal nu-i ca la câmpie.

   Cu trenuri și frig, m-am trezit totuși după un somn bun. Mi-am strâns toate lucrurile, am mâncat și m-am pregătit de plecare. Sunt la vreo 500m de sat, fix pe un drum de căruță, și nu la mult timp după ce m-am trezit au început oamenii să umble pe câmpuri pe lângă sat. Mai dau o tură prin jur, să mă-ncălzesc, și-o iau din loc.

Răsărit deasupra văii Oltului.

Drumul pe care am venit aseară dinspre sud, mic, șerpuind odată cu râul.

Ormeniș dimineața.

Dealul care m-a găzduit aseară, și scurta coborâre care a anulat toată încălzirea făcută înainte de plecare.

Asfaltul dispare pe alocuri. Munții Harghita mă cheamă, dar eu am alt traseu anul ăsta.


     Ajung repede în Ormeniș. Cum îmi părea de sus, similar cu Măieruș, pare să fie plin de romi. Opresc la un magazin, lângă secția de poliție. Nu e nimeni pe stradă. Nu leg tractorul, deja mi se pare ostentativ să fac asta. În sate, până cască oamenii gura la Tractor, de regulă deja ies din magazin. Vânzătoarea nu vorbește română cu mine, dar cum eu nu știu ungurește, o salut, pe urmă-i mulțumesc, în română. După Ormeniș vine Augustin, unde dintr-o dată văd schimbări mari. Deși sunt încă în județul Brașov și se vorbea ungurește pe străzi încă din Măieruș, abia din Augustin, unde casele săsești sunt mult mai rare, și predomină casele mici, de lemn, am început să simt că sunt în Covasna. Și casele astea de lemn sunt cele mai mici pe care le-am văzut. Nu câte una răzleață, ci cam toate sunt la fel: pătrate, cu latura de maximum 4 metri, de lemn, cu acoperiș în două ape. Sărăcia aici e groasă, apăsătoare, plutește ca o pâclă înecăcioasă peste întreg satul. Nu mă simt bine pedalând pe aici. Numai când mă gândesc câți bani am dat pe piese la Tractor de-a lungul timpului...
   
Case mărunte în Augustin.

     Ies din sat și mă îndrept către defileul Oltului de la Racoș. M-am tot frământat în legătură cu drumul care-l parcurge. Pe Google nu mi-era clar dacă era pe stânga sau pe dreapta, sau pe ambele părți, și în ce stare e. Sunt nerăbdător să văd ce mă așteaptă. Asfaltul, apărul în Ormeniș, a dispărut imediat ce s-a terminat satul. Drumul, dacă mai continuă mult, probabil nu e prea circulat. Nu merg mai mult de 500m și încep să prind din urmă niște căruțe. Arunc un ochi în ele de la depărtare. Nu-mi place ce văd. Drumul nu mai are nicio așezare până în Racoș, e pustiu și izolat, maxi-taxiurile spre Brașov au plecat, așadar cei care au rămas muncesc la câmp, nu muncesc deloc, sau merg la furat lemn. Cei din față e clar ce se duc să facă. Prefer să trec nevăzut. Trag sub un copac într-o poieniță, înainte să înceapă să urce drumul, ca să aștept să intre în pădure căruțașii. Cât mănânc ceva și încerc să ung articulațiile șeii, scârțâind uscate de atâta drum prăfos, mai trece o căruță. Mă resemnez cu gândul că va trebui să aștept să dispară și asta în pădure. Pe urmă mai trece una. Și încă una. Cam după a zecea căruță mi-am dat seama că maxi taxiurile pleacă cam goale din satele astea, fiindcă aici au ce munci, n-au de ce să meargă la oraș. E clar că n-o să se oprească prea curând. Termin de mâncat și îmi văd de drum.

În Augustin sunt și gospodari.

Văd munții Vârghișului, subgrupă a Perșanilor, separați de aceștia de Olt, care a săpat adânc în bazaltul care-i lega.








Dacă mergi cu viteza căruțelor, nu te întâlnești cu nimeni. Ramificându-se în lateral se găsesc multe drumuri de exploatare.

Urcușuri și coborâșuri. Căpățânile de piatră de pe marginea drumului îmi spun că trebuia să fie asfaltat la un moment dat, dar n-a mai prins vremea.

O scurtă întrevedere cu calea ferată, înainte s-o luăm pe drumuri separate prin defileu.

Loc de oprit și numărat căruțe.

Îmi place mai mult fotografia decât filmul. La fel ca o carte, poza sau tabloul te lasă să visezi. În poza asta pot să-mi închipui că drumul continuă la nesfârșit, când o filmare ar arăta că am plecat de puțin timp dintr-un sat și că mai am doar vreo 20 km până în următorul.

     Nu merg mult și dau peste un cioban la marginea unei pășuni, lângă drum, în ultimele dealuri dinainte de îngustarea văii. Îl întreb dacă merge drumul până la Racoș, și dacă-i bun. Ciobanul, care arată ca orice alt cioban de la noi, scoate din buzunar un telefon și zice-n el Stai mă așa, și-mi spune doar că e bun drumul. Îi mulțumesc. Când dau să plec, îl aud scoțând iar telefonul, spunând în el Nu-i nimic, mă. Simt că sunt pe cale să dezvălui o conspirație locală. Iscoade stau deghizate în drum, dând semnale cetelor de tâlhari din codru când trece aristocratul gras, numai bun de prăduit în singurătatea pădurii, unde doar animalele îl pot auzi zbierând după ajutor. Idei mi se-nvârt prin cap, dar e vorba doar de banalul, și mult prea comunul, furt de lemn. Mă miră totuși că apelul e neîntrerupt în telefon (nu era stație, sunt destul de sigur), și ciobanul era destul de departe de zona de pădure mai bogată. E clar că oamenii se feresc, n-au chef și nici timp să stea la taclale, și cel mai sigur ar fi să fac pe nerodul dacă mă mai întâlnesc cu alții, fiindcă pare să fi funcționat la cioban. 

Versanți dezgoliți cu nu prea multă vreme în urmă, recăpătându-și cu greu verdeața de alte dăți.


Un ciot de stâncă de 794m, jumate stâncă, jumate pădure, mă privește de pe malul opus. Tipia Racoșului e unul din dealurile din preajma defileului pe care au fost descoperite ruine dacice. Pe malul stâng al Oltului, pe care sunt eu, în mod ciudat, se găsește un deal aproape identic ca dimensiuni și înălțime și, la fel ca acesta, dezgolit pe versantul sudic și împădurit pe cel nordic, purtând numele de Tipia Ormenișului. Un raport al excavărilor arheologice efectuate în 2004 pe Tipia Ormenișului arată că platoul a fost locuit de culturi Hallstatt și La Tene înainte de daci.


     Drumul mă poartă un pic în coborâre până ajung aproape de apă, pe urmă începe din nou să urce, iar malul devine mai abrupt și Oltul ajunge mai aproape de drum. Ramificațiile laterale ale drumului au dispărut, căruțași n-am întâlnit, și răsuflu ușurat, gândindu-mă că au intrat toți în pădure până să ajung la ei și o să merg liniștit mai departe. Găsesc că e timpul să mă bucur de drum. Regăsesc stâlpișorii de beton cu fantă pentru parapet. Arată la fel ca alții văzuți în zone de munte, pe drumuri asfaltate, ceea ce mă duce cu gândul la o origine recentă, în ultimii 50-60 de ani, a segmentului ăstuia de drum. Urme de asfalt nu văd. Valea se tot strânge și ajung și la zona de defileu propriu-zis, îngustă, cu pereți de piatră. E nemaipomenit locul o Vale a Oltului în miniatură, la propriu și la figurat, parcă anume croită să fie parcursă cu bicicleta. Nu mă mai grăbesc. Drumul e frumos și pustiu, căldura amiezii încă nu trece de frunzișul des, aerul e curat și miroase a verdeață sănătoasă, neagresată de idioți cu gunoaie sau de mașini cu poluare și zgomot. 

Drumul devine aproape nisipos pe alocuri, și verdeața închide drumul pe toate părțile.

Oglinda Oltului, aproape nemișcată, parcă nici n-ar curge un râu pe-aici.
Drumul e tot mai umed și mai umbrit. Distanța verticală de la luciul apei crește.

Pietroii de beton cad încet în râu, ca moai-ii în mare...

Iscoade de beton mă privesc de pe marginea drumului, cu un picior în hău și cu altul pe drumeagul îngust.
Lumină, culori de toamnă și sfârșitul stâncăraiei.

     Nu ține mult, curând ies din zona pietroasă, drumul coboară din nou aproape de firul apei și se deschid poienițe în stânga și-n dreapta. Pe aici apar din nou semne nefericite: ramificații în stânga și-n dreapta, urme prin jur, bușteni la marginea drumului. Dau de o căruță, prima pe care o văd după ce m-a depășit puhoiul în poiana de lângă Augustin. Așadar ei și traversează defileul, nu taie doar de pe lângă sat. Probabil ce-i aproape de sat se taie iarna, dacă mai au nevoie, că-i mai aproape. Aici nici nu mai sunt pantele împădurite atât de abrupte ca dincolo, în Țara Bârsei. Îi salut, trec fără probleme și mă gândesc că iar mi se face frică degeaba. La fel se întâmplă și cu alte câteva căruțe până când ies din zona de tăiat lemne și dau de stâne, unde încep să am de furcă cu câinii. La 2 ciobănești mai insistenți am avut nevoie de ajutorul ciobanului, fiindcă încercau agresiiv să mă înconjoare, și a trecut multă vreme de când am văzut ultima oară câini atât de hotărâți să mă doboare. Nici sus, pe munte, unde au de-a face cu lupi sau urși, n-am văzut ciobănești atât de porniți. Mă gândesc iar că or fi antrenați cu străinii când păzesc stăpânul la "cules" de lemne, dar poate exagerez. 

     După stâne mai am o porțiune scurtă de urcare peste ultimul pinten stâncos al Perșanilor de pe malul ăsta. Toată am făcut-o cam în grabă, fiindcă la un moment dat am început să aud un uruit în spate. Pe o porțiune dreaptă am văzut că-i un camion care părea să mă claxoneze de fiecare dată când mă vedea. N-am înțeles de ce claxona când o făcea, dar am profitat de faptul că se mișca destul de încet față de mine din cauza drumului destul de rupt pe alocuri și i-am dat bice. Nu știu ce căra, dar am reușit să-l pierd pe urcare. Trag câteva poze de sus, mai respir un pic de aer de munte și încep să cobor spre Racoș.

     Trecând Perșanii am ajuns în Podișul Târnavelor, și sper că ieșind din zona depresionară nu-mi va fi așa de frig în următoarele 2 nopți la cort. La sud e Țara Făgărașului, sau Țara Oltului, pe care o voi traversa la întoarcere. La vest e Valea Hârtibaciului, în care voi intra mâine și în care voi umbla vreo zi și ceva.

Copaci tăiați la fiecare pas aproape. Drumul, mai uscat după defileu, alternează între prăfos și bolovănos.
Composesoratul, o formă de proprietate comună asupra pădurilor și a pășunilor, cu tradiție în Maramureș, a fost adoptat mai târziu și în alte părți ale țării, deși a fost folosit pe alocuri începând cu perioada feudală. Ciudat e că semnul pare orientat invers, că m-aș gândi să văd semnul ăsta mergând înapoi, spre Ormeniș, nu spre Racoș. Ori asta, ori chiar aici este pădurea Ormenișului. Pare mai degrabă varianta a doua, fiindcă ar explica și țiganii care vin aici cu căruțele, și care aparent nu fură, ci iau lemnul care le aparține. Încă nu știu cum e cu dreptul de a tăia dintr-o pădure, chiar dacă e proprietatea ta.


Oltul din nou, după defileu, curgând ceva mai viguros, Tipia Racoșului, veghind drumeții ce umblă prin defileu.

A fost înnorat o parte din timp până acum, în sfârșit văd din nou cer albastru, reflectându-se în apa Oltului, parcă mai curată după ce a trecut prin bazaltul Perșanilor.

Copacii de pe dreapta nu știu ce soi sunt, dar i-am văzut cel mai des pe malul apelor în zonele mai calde, sudice, din Dobrogea și Muntenia.

Verdeață și drum șerpuit.

Altă rasă de oi decât cele de lângă Vama Buzăului.

Piatra Detunată, sfărâmată cu ușurință de Olt, n-o pot traversa decât urcându-o.

Mă miră cât de curat pare râul după defileu.

Iluzia pustiului și sălbăticiei, spulberată de fire și stâlpi. 

Tipia Ormenișului, rareori vizibilă de pe drumul pe care am mers azi. Zona asta are mai multe conuri de piatră care par să fie de origine vulcanică.

Urcarea e abruptă, iar drumul e dezagregat, mai degrabă o împrăștiere de pietre. Alunecă roata spate des, dar aud camionul din spate cum vine. Nu știu ce vrea, trebuie să merg mai departe.

Văd în sfârșit Podișul Târnavelor și pintenul stâncos din conul vulcanului de la Racoș. Dacă prin jur văd ce par a fi foste coșuri vulcanice, cel de la Racoș pare foarte tocit, jos și deloc proeminent.

Ultima oară când văd Munții Harghita.

Tractorul în elementul lui.

Pe rețelele sociale: