vineri, 24 februarie 2017

Inima saxonă a României, partea 2

     Intrarea în Cincu în zilele noastre este neimpresionantă, mergând pe un drum murdar, printre tiruri parcate. Trec pe lângă niște căsoaie atât de mari și urâte că n-am putut nici măcar să le fac poză, și mi-au dispărut acum complet din memorie. Niște porcării gigantice, nefinisate, gemând de prost-gust, cu coloane pe 2-3 niveluri, dintre care se revarsă o sumedenie de balcoane. Mai mult de atăt, multe dintre ele conviețuiesc în aceeași curte cu vechile case săsești pe care le înlocuiesc, laolaltă cu hambarele și cotețele care le însoțeau. Rămân uimit în drum în fața primului sat din Transilvania în care văd construcții în ilustrul stil de Sintești și Ivești. Sigur că nu-s destul de umblat, fiindcă știu sigur că sunt și altele. După opt secole pe plaiurile astea, pare că existența saxonă s-a sfârșit, cultura lor este dată la o parte, iar în locul ei vine acum alta.

     Mai merg câteva sute de metri și văd femei oacheșe în fuste lungi și colorate, strigând unele la altele de pe-un trotuar spart pe altul. Am pierdut orice speranță de a vizita ceva și aici. Am tot văzut romi de după Vama Buzăului până aici, dar e prima oară în turul ăsta când văd cunoscutele fuste colorate, mustățile ca niște fuioare și pălăriile negre, cu boruri mari. Nu am ajuns în ținutul în care aveam de gând să ajung. Biserica, așa cum se vede sus pe deal, în mijlocul satului, pare abandonată, și mi-o închipui deja, demoralizat, cu geamurile sparte, zidurile de apărare fărâmate, ușile luate și băgate în sobe și toate fiarele furate. Nu văd nici indicatorul de monument istoric. Merg până la intersecția cu drumul spre Dealu Frumos și Agnita, gândindu-mă că am mai ratat un obiectiv, când văd totuși indicatorul. Urc dealul spre biserică, trecând pe lângă una din cârciumile satului. Încerc să citesc ceva în privirile mesenilor care umplu cârciuma și terasa. Deslușesc mirare, dar mai departe e prea complicat. E multă lume pe străzi, mașini cu numere străine circulă în sus și-n jos, turând, claxonând, ce mai, forfotă mare în Cincu, dar pe străduța care duce către biserică e o tăcere deplină și nu-i picior de om. Doar vântu printre copaci și copiii ieșiți în pauză la școala din apropiere mai gâdilă urechile.

Spre biserică țipenie de om nu găsești.

     Merg spre vârful dealului. Ajung în curte și văd că nu e chiar abandonat locul. Clopotele bat la fiecare 15 minute, iarba e tăiată, sunt flori puse, câteva clădiri sunt în curs de renovare, și în ușă sunt puse semne cu numere de telefon și prețul de intrare, de 5 lei. Răsuflu ușurat, dau câteva tururi de biserică, mănânc ceva, și ca să-mi fac digestia sun la numărul de telefon. Mi se răspunde de data asta, și-i spun domnului de cealaltă parte a receptorului că aș vrea să vizitez biserica.




Turnul monumental, vizibil din întreaga vale, și tractorul la ușă, odihnind la umbra unui plop bătrân.

Una din clădirile recent renovate, cu fiecare dintre contribuitori amintit pe un bloc de zidărie.

Piatră de mormânt a unor soldați germani. Regimentul 375 și husarul necunoscut identifică răposații ca participanți în a doua jumătate a Primului Război Mondial.
Peretele sudic al bisericii și câțiva contraforți. Și aici este evidentă o neregularitate a construcției, datorită ridicării clădirii cu oameni relativ neinstruiți. Caracteristicile bazilicii romanice ca pereții masivi, groși, volumul exterior și interior, compoziția clădirii și golurile mici, terminate în plin cintru la partea superioară, sunt lipsite de echivoc, dar multă lume continuă să cadă în eroarea clasificării tuturor bisericilor săsești din spațiul tranilvan ca arhitectură gotică. Ce-i drept, la interior este o boltă cu nervuri, nu tavan casetat de lemn care maschează șarpanta, cum e cazul edificiilor din Homorod sau Codlea, dar aceasta, împreună cu arce frânte în câteva locuri ale construcției, reflectă modificări sau adăugări ulterioare.

Vechile fortificații și anexe nu se mai ridică mult deasupra pământului în prezent.

Vechea cazarmă, așteptând încă să-i vină rândul la renovare, la umbra unor brazi bătrâni.






Ceasul încă funcționează, și-ți stă inima-n loc când bate clopotul, atât de tare răsună. Biserica e îngrijită, a fost reparată în repetate rânduri de-a lungul timpului, dar tot își arată vârsta.

     Cincu este atestat documentar prima oară în 1329, însă și biserica, și localitatea sunt mai vechi de atât. Unul din cele 7 scaune (Siebenbürgen) definite în 1349, Cincu (Großschenk, hanul marea avut o evoluție constantă, concurând cu Agnita, aflat la 18km depărtare, apoi ajungând ca putere economică în provincia Sibiului să fie doar sub Sibiu și Rupea. A obținut în 1474 statutul de târg, apoi dreptul de a-și organiza armată proprie, în 1494 devine scaun al judecătoriei regale ungare, și în trei rânduri, în 1538, 1658 și 1664, a găzduit Dieta Transilvaniei. Biserica a fost fortificată în 1522-1526, odată cu o ușoară creștere a capacității și câteva modificări gotice aduse navei, printre care bolta cu nervuri care înlocuiește vechiul tavan de lemn, devenit factor de pericol pentru o construcție cu caracter defensiv din ce în ce mai pronunțat.

     Multă vreme Cincu a fost o localitate prosperă și cosmopolită. Populația românească a locului a venit din Țara Făgărașului, ca forță de muncă, și a rămas aici, ridicându-și biserică ortodoxă în 1815. Apogeul l-a atins în secolul XIX, având o populație de 3000 de locuitori, sucursale ale băncilor vest-europene mari, numeroase ateliere de manufactură și o mare suprafață cultivată în împrejurimi. Localitatea s-a depopulat de la sfârșitul secolului XIX, sașii emigrând către Statele Unite, urmând apoi deportările către Siberia la începutul perioadei comuniste, apoi vânzarea sașilor către Germania de regimul Ceaușescu. Ca urmare, în 2000 mai trăiau în Cincu doar 70 de sași. În prezent, caracterul cosmopolit al vechii localități se mai vede în cele cinci confesiuni (ortodocși, catolici, greco-catolici, evanghelici și reformați), fiecare cu biserica proprie, dar împărțind același cimitir.

     Fiind unul din scaunele săsești de importanță secundară, informațiile despre sat și biserică sunt ceva mai puține și mai puțin ferme decât aș vrea. Se poate citi mai mult aici, aici și aici.


Mă așez să mănânc la o masă care pare foarte bătrână. E liniște, nimeni nu trece să mă deranjeze.

Mâncând, arunc un ochi peste tractor și văd că niplul spiței puse la Moș Ion Roată în Brașov este negru. Mie asta îmi spune nepăsare. Nu pot să cred că nu aveau și nipluri normale, argintii. Sper să nu mă mai lovească vreodată nevoia de piese de bicicletă în Brașov.

     Nu la mult timp după ce sunt la numărul de pe ușă vine un om trecit de 60 de ani, îmbrăcat în haine "de lucru", prăfuite, călare pe o bicicletă de oraș, ceva marcă olandeză. Pe ea se văd mulți kilometri parcurși, dar și grija unui om preocupat de ce-i al lui. Pe cel ce are să-mi fie ghid îl cheamă Constantin Boghian, este din Cisnădie, este român, dar venit aici, din Cincu fiindu-i nevasta, a devenit fiu adoptat al satului, și a-nceput a se-ngriji de biserică, care, la fel ca multe altele din Transilvania, avea nevoie urgentă de un suflet milos, un spirit dârz și niște mâini îndemânatice și muncitoare. S-a luptat, a strâns bani, a adunat oameni, și datorită lui cine trece prin Cincu și sună la numărul dumnealui de telefon va fi dus prin toate cotloanele mustind de istorie ale celei mai mari biserici săsești de la sat și va răsfoi file de povești scrise de nenumărate generații izvorâte din câțiva temerari coloniști veniți la marginea Europei civilizate către sfârșitul Evului Mediu.

Capiteluri redescoperite în timpul renovărilor la intrare, cu motive similare găsite la bisericile din Rodbav și Cisnădie. Portalul în sine are asemănări cu cel al bisericilor de la Cisnădie și Cisnădioara.

Broasca ușii de intrare, din 1812.







Portalul de vest a fost restaurat în anii '70, ocazie cu care s-au găsit capitelurile vechi. Nava principală e cu boltă în nervuri de teracotă, rar întâlnită la bisericile satelor săsești. Absida altarului a fost refăcută în stil gotic, în ciuda arcului în plin cintru care o separă de navă.

Greutatea zidurilor groase ale turnului au însemnat deschideri mici la interior, la intrarea pe sub acesta în navă.

Jucărie de copil, veche de peste 200 de ani, cu prețul, eticheta fabricantului, executată foarte bine și încă în stare foarte bună. Una din mărturiile vechilor ateliere ale Cincului.







     Ca o particularitate, nava centrală nu are deschideri directe către exterior, spre deosebire de bisericile de mari dimensiuni din orașe, care deseori pot avea un al treilea registru, deasupra tribunei, cu ferestre pentru luminarea spațiului interior. Ferestrele inițiale erau la nivelul actual al tribunelor și au dispărut după adăugarea acestora în secolul XVIII. Acum nava este luminată indirect, prin ferestrele din cele două niveluri ale navelor laterale.

     Deasupra uneia dintre deschiderile tribunei e inscripționată data finalizării fortificării bisericii, 1526. Golurile mici și zidăria masivă trădează originea romanică a construcției, dincolo de modificările gotice venite ulterior, dar și o tehnică și materiale de construcții sub nivelul celor găsite în orașe, inclusiv din Transilvania, unde s-a putut lucra doar cu piatră, generând elemente portante, pereți și decorații mult mai suple.






Fortificarea a dus și la construirea de tuneluri, gropi de apărare, o fântână și o criptă, toate accesibile din biserică. Intrările în câteva din ele încă se găsesc în paroseala de lemn a navei centrale.











     Altarul reprezentând Necredința Apostolului Toma, pictat de Vincencius din Sibiu pentru biserica din Moșna, și tabernaculul de lângă altar, decorat cu fleur-de-lis, apărută în heraldica transilvăneană odată cu Carol Robert de Anjou.




Istoricul amator, prins în altar în toiul altei povești, lângă epitaful preotului Paul Whonner, decedat la 20 martie 1639.




Pe boltă este o reprezentare în stucatură a trandafirului de Ierihon, simbol al Fecioarei Maria, al cărei hram îl poartă biserica, pe lângă cel al Sfântului Pavel. În balconul de deasupra intrării vestice se găsește orga instalată în 1905. În timpul fortificării intrarea vestică a fost zidită, intrându-se direct în navă prin uși mici la nord și la sud.




Încuietorile sunt vechi de sute de ani și încă funcționează.

Cor cu strane gotice.

Capcană pentru invadatori, imediat în fața uneia din ușile laterale.

Bancă din 1865, construită fără cuie, găzduind un mic lapidariu.






Tribuna de deasupra navei laterale sudice, construită în secolul XVIII pentru a crește capacitatea bisericii.

Nevăstuică, cel mai mic carnivor din România, găsită mumificată în pod.

Parte din fațada sudică originală, romanică, ascunsă după construirea tribunelor și ridicarea șarpantei de peste acestea.

Șarpantă veche de cel puțin 300 de ani. Și acum, când scriu rândurile astea, simt în nas mirosul de lemn vechi, afumat, în căldura aia de pod încins de soare.

Harta cu bisericile săsești, fortificate sau nu, din jur.

Table de vecinătăți.





Acte notariale, diplome, polițe, obligațiuni, poze, toate dovezi ale unui trecut viu, prosper, dar încheiat.



Proximitatea poligonului militar omonim a însemnat multe vizite ale membrilor forțelor armate din țările vecine (dar nu numai) în sat, inclusiv la biserică.




Orga neogotică a bisericii, încă în stare bună.





Caietele cu partituri, chiar și vechi de mai bine de o sută de ani, sunt răsfoite de domnul Boghian fără reținere.

Se vede că nu s-a mai cântat la ea de multă vreme.

Tribună deasupra navei colaterale nordice.




Construcția e brăzdată de pasaje, scări și tuneluri, unele de apărare, altele de acces. Intrarea în alt tunel, începând de la nivelul tribunelor, care coboară prin perete.





Pompa de aer pentru orga din navă, acționată cu piciorul, și scara din turn, care îmi mai dă și acum fiori când îmi amintesc de urcarea până la clopote.

La ferestrele de tragere se citește grosimea pereților turnului și se vede în ce stare precară sunt probabil multe din turnurile de biserici fortificate din Transilvania.






     Domnul Boghian îmi arată, neperturbat de scândurile rare de pe jos sau de parapetul mic, bisericile tuturor cultelor din sat, și cartierele. Eu sunt prea îngrozit ca să mă apropii de margine. Apoi bătu și clopotul. Aflu că în prezent este cam segregată populația din Cincu. Acum mulți sunt români, sașii sunt foarte puțini, și este o populație considerabilă de romi. Îmi este arătat unde e cartierul lor. E pe drumul pe care am intrat eu în sat.




     Clopotul nu mai este tras manual, ca pe vremuri, are mecanism electronic automatizat, cu un ciocănel care bate. A sunat o dată de sfert de oră când ne învârteam prin turn. Credeam că o să zbor pe geam de tare ce se auzea.

Mecanismul vechi al ceasului este perfect funcțional, dar murdar și lipsit de lubrifiant. 

Micul mecanism electronic, sincronizat prin satelit la un ceas atomic, care angrenează acum fețele de ceas ale turnului. Este, probabil, biserica săsească cea mai bine poziționată în timp din tot spațiul transilvan. Pentru păstrarea legăturii cu pământul ancestral, când mai moare un fiu sau o fiică a Cincului în Germania, unde mulți au ajuns după 1945, se trag clopotele atunci când cel ce odihnește este dus la groapa sa, în patria adoptivă, datorită sincronizării prin satelit, totul fiind realizat de la distanță, fără intervenția omului.

Ciocanul vechi, încă păstrat. Nu vreau să-mi închipui cum răsuna turnul atunci când lovea în clopote.



Șarpanta turnului. Nu am îndrăznit să urc mai sus, deja îmi tremurau picioarele.

     După turul bisericii am mai stat de vorbă încă vreo oră în față, și dacă plănuisem să-mi fac digestia în timpul turului bisericii, gândindu-mă că e vorba de câteva zeci de minute scurte, simt că m-a apucat foamea din nou până am ajuns din nou la portalul vestic. Plătesc la sfârșit intrarea, sfâșiat de regretul că nu am suficienți bani mărunți să mai dau ceva peste prețul modic de 5 lei pentru un asemenea tur cuprinzător. Îmi iau rămas bun de la domnul Boghian și cu greu mă urnesc din nou din loc, gândindu-mă că poate am reușit să compensez toate obiectivele ratate până acum cu un tur exhaustiv al uneia din cele mai interesante biserici saxone de la sat.

E vremea să pornesc din nou la drum...

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Pe rețelele sociale: