miercuri, 15 martie 2017

Inima saxonă a Transilvaniei, partea 4

     De la dealul din centrul țării drumul coboară spre Agnita. Parcă azi mai mult am urcat. În afară de Rodbav n-am simțit că am coborât pe niciunde, din cauza pantelor line și a vântului din față. Ajung la o intersecție care indică ocolire în stânga pe un drum de pământ, înainte să trec podul peste râul Hârtibaciu. După oprirea la cioban și la monument simt că mă ia din nou foamea, și am fost deturnat destul din drumul meu. O iau către centrul Agnitei. Trebuie să se poată traversa cumva orașul, doar nu s-o fi căscat o prăpastie în mijlocu-i.

Părăsesc centrul țării și cobor în valea Hârtibaciului

     După pod, când să fac stânga să intru în localitate văd că e plin de camioane, excavatoare și buldozere, iar drumul e franjuri. Îmi aduc iar aminte de turul din 2011, când am trecut prima dată pe aici, și de la praful din ochi și din gură, ulița lată și plină de colb și arșița soarelui am rămas cu ideea adânc înrădăcinată că Agnita e Vestul Sălbatic al României. Iată că trei ani mai târziu arată la fel, dacă nu chiar mai rău. Nu înțeleg de ce nu s-a rezolvat nimic după atâta timp. Chiar s-a lucrat în toată perioada asta sau a venit iar vremea săpăturilor în bezna minții?

Bine te-am regăsit, Agnita!

     După ce stau în mijlocul drumului să mă minunez un pic de starea drumului, mă claxonează o mașină din spate. Mă dau la o parte. O Dacie intră precaut pe panglica de asfalt rămasă cât de cât întreagă în drum către benzinărie. Și eu fraier, am uitat în ce țară trăim, într-un șantier permanent, conviețuind cu camioanele în oraș și trăgând adânc noxele și praful în plămâni în timp ce facem slalom printre gropane și muncitori plictisiți. O iau de-a dreptul prin vâltoare. Când devine impracticabil drumul o iau pe una din străduțele laterale, când în sfârșit găsesc una, și opresc la un magazin pentru aprovizionare. Îmi iau din nou o sticlă de cola, recunoscându-mi înfrângerea, dar și înțelepciunea salutară a lui Sebi în 2011 când îmi spunea că mai bea câte o sticlă mică de cola în timpul turelor.

     Vorbeam în postări precedente de rivalitatea dintre Cincu și Agnita. În final, Agnita a câștigat. Bine poziționată pe Valea Hârtibaciului, a crescut în populație, întindere (devenind în 1950 oraș) și a beneficiat de construcția unei căi ferate cu ecartament îngust (760 mm) pentru legătura cu orașele mari regionale. Începută în 1895, pornind din Sighișoara, în 1910 ajunge în Sibiu, devenind cea mai lungă cale ferată îngustă din țară. Până în 1965, când tronsonul spre Sighișoara este demontat din cauza terenului abrupt și a curbelor strânse, fiind prea dificil de operat, prin Agnita trenul circula chiar pe strada principală, împărțind-o cu traficul pietonal și rutier. Ulterior, gara fost mutată spre vest, în afara orașului, iar calea ferată prin centru desființată. În septembrie 2001 însă mocănița încetează să mai circule pe această cale ferată, devenită acum monument istoric, din cauza costurilor ridicate de operare și întreținere și a veniturilor mici aduse. Puține din vagoane și locomotive mai supraviețuiesc azi, majoritatea fiind tăiate și vândute la fier vechi. La centenarul finalizării liniei, în 2010, mocănița a circulat din nou cale de câțiva kilometri, prin truda Asociației Prietenii Mocăniței. Rămâne de văzut dacă va învia din nou, de o manieră mai permanentă, trenul de pe calea ferată îngustă de la Agnita.

Mai în față drumul încetează să mai fie traversabil.
După lupte seculare, vede și Agnita asfalt nou.

     Mănânc câteva croissante și banane în timp ce traversez Agnita. Absolut nicio clădire nu îmi este cunoscută, ceea ce îmi pare foarte ciudat, eu fiind convins că o să mă văd imediat în locuri familiare, cum s-a întâmplat în Sighișoara, Rupea și Viscri pe care le-am vizitat cu mașina mai în primăvară. Nici măcar supermarket-ul cu intrarea printr-un gang, în care făcusem în 2011 cumpărăturile, nu l-am reperat. Am recunoscut, desigur, biserica fortificată, dar la fel ca atunci poarta este închisă, nu văd nicio modalitate de contact și sunt un pic în urmă cu timpul. De ce n-oi fi învățat lecția din 2011? Aici, ca și în alte câteva locuri, se poate intra cu programare dinainte, cel puțin o zi.

     Complexul fortificat de la Agnita (fostul complex, mai bine zis, având în vedere că nu a mai rămas mult din totalitatea structurilor defensive care au existat) și-a început viața, la fel ca multe alte așezăminte religioase saxone transilvane, cu o bazilică romanică. Aceasta nu a făcut față cerințelor crescânde ale unui sat în dezvoltare, așa că la începutul secolului XV este ridicată actuala biserică gotică pe urmele celei vechi romanice. Trei incinte au fost ridicate succesiv, curtina exterioară fiind apărată de un șanț cu apă, de terenul mlăștinos din jur și de însuși Hârtibaciul. Între 1846-1870 curtinele sunt demolate aproape în totalitate, din ele construindu-se școala și alte clădiri învecinate, dar turnurile rămân, printre care și turnul dulgherilor, cu hersă, care se arată acum orașului, cu turnul olarilor, clopotnița, profilându-se în spatele acestuia cu cei 44 de metri ai săi. Singura fortificație rămasă, însă, e o perdea groasă de copaci.

Poza bisericii din Agnita din turul din 2011. Abia după ce am ieșit din oraș, dezamăgit că iar n-am văzut-o, mi-am dat seama că nici n-am pozat-o, după ce că m-am chinuit să trec pasarela metalică, să urc și să cobor pe scări, cu Tractorul. Arată ciudat de gol turnul de poartă fără ziduri. Copacii din jur nu fac decât să accentueze stranietatea unui turn fortificat, cu hersă (care nu cred că mai există), care străjuiește o incintă închisă cu o măreață curtină, un perețel care abia dacă trece de genunchi.

     Din Agnita e doar un deal de trecut până în Vărd. Deja m-am obișnuit cu asfaltul și cu înaintatul lesnicios. Cum soarele începe să coboare și mai am ceva de mers, perspectiva unui drum prost nu mă-cântă. Cu toate astea, abia ies din Agnita, fac stânga și drumul se strică și-ncepe a urca pieptiș dealul. Simt fiecare gram în plus ca pe-o tonă, mai ales că nu mi-am revenit încă de la alimentarea un pic sub necesar în ultimele 2 zile și am și plecat de la magazin cu un litru de apă în plus, jumătate de kilogram de struguri și mâncare pentru seară și dimineața următoare. M-am mai simțit așa de terminat doar la primul deal de după Cincu, unde parcă tractam un tanc când ieșeam din sat, de greu ce mă mișcam, iar soldații de pe marginea drumului cu greu se abțineau să nu-i umfle râsul. Îmi vine să arunc nenorocita de apărătoare spate, ruptă în prima zi, pe care încă o mai car cu mine. M-am și tăiat la picior în prinderile ei metalice. Când voi ajunge acasă va mai trece o lună până să se vindece rana. Încep să mă întreb, pe măsură ce urc dealul, de ce nu am prins aripa la loc ieri, când am oprit deasupra Felmerului. Mă scuteam de încă o zi de mers cu zăngănitul ăsta pe fiecare drum care e mai puțin decât perfect neted. Curând ajung în vârful urcării și încep să cobor spre Vărd.

Asfalt cu întreruperi. Până la urmă se hotărește să dispară după colț. În față, biserica din Vărd se vede în mijlocul satului.

O Dacie urcă intempestiv, pregătindu-se să abată furtuna de praf asupra mea. Smulg rapid o poză înainte să mă înec în colb.

În sat revine civilizația asfaltului.

     Deja traficul e aproape de 0, trece o mașină la jumătate de oră, drumul e cam prost și satul arată cam dărăpănat. Iar intru în zona satelor mici, izolate de niște dâmburi împădurite. N-ai zice, la cum arată satul, că trei kilometri mai încolo, după deal, e un orășel de aproape 10000 de locuitori, cu industrie, cu trafic care- străbate (sau mai degrabă îl ocolește, momentan). 

     Ajung în centru. Biserica n-arată prea bine, îi citesc oboseala pe pereți. A fost refăcută în mare parte în secolul XIX, în special la exterior, în stil baroc, dar văd că s-a săturat să stea-n picioare atâta amar de veacuri. Incinta fortificată nu mai este, începând să se prăbușească în 1877 și apoi continuând să fie prăbușită de localnici, cele două turnuri nu mai există, iar ce piese religioase sau culturale importante mai avea (altarul, cistelnița, orga, steaguri de bresle) au fost duse în Sibiu pentru păstrare, când biserica, degradându-se accelerat, nu mai putea adăposti în siguranță moștenirea culturală a satului. 

     Găsesc câțiva oameni în spatele bisericii, lângă o dubă. Îi întreb dacă se poate vizita biserica, deși nici eu nu sunt convins că vreau sau am timp. Ei nu pot să-mi dea un răspuns fiindcă sunt veniți din altă parte. În rest, nimeni. Poarta-nchisă, niciun număr. Fac câteva poze și merg mai departe. Ar trebui să fie un domn Boghian în fiecare sat din ăsta, să te plimbe peste tot, să-ți spună tot ce a aflat în ani de zile de documentare, să țină clădirea în picioare, în siguranță și în relevanță prin muncă și voință. Încep să înțeleg cum vine treaba: când satul e pustiu și curat, are oameni gospodari și bătrâni care sunt fie pe câmp (cum am văzut pe lângă Șaeș și Apold în 2011 și Șoarș, Cobor și Felmer anul ăsta), fie la oraș, la muncă, iar când e populat, toată lumea e-n stradă și aproape invariabil e tuciurie. Vărd a văzut și zile mai bune, dar nu-i murdar, și nu te-ncearcă nicio teamă atunci când mergi pe stradă.

Casa parohială.

Vizibil și aici, e de menționat că multe din bisericile fortificate au intrări laterale, prin nord sau sud, direct în nava principală, și nu pe sub turn, cum se întâmplă la bisericile fără rol defensiv din sate și orașe. Asta se datorează atât rațiunilor defensive, cât și celor structurale, golurile la nivelurile inferioare în zidăria groasă fiind indezirabile.

Ferestre pe peretele sudic al navei. Pe cel nordic nu văd decât găuri de tragere.

     După Vărd e asfalt nou, iar șoseaua începe să urce destul de tare. Mi-am dat seama că până la Făgăraș o s-o țină numai așa probabil, valonat și cu suprafețe de toate felurile, fiindcă după Racoș am văzut că orientarea văilor e preponderent est-vest, iar eu merg acum spre sud și mâine spre sud-est. Încep să fac niște estimări, mă uit pe hartă și mi se pare că nu am pe unde să pun cortul după Șomartin. Dacă aș ajunge pe lumină aș putea găsi, dar nu sunt foarte sigur că reușesc. O să mă opresc din nou pe deal, înainte de Șomartin, fiindcă am văzut că în tot podișul oamenii s-au așezat în vale, și o să găsesc crestele tot pustii. Mai am încă vreo 16 kilometri de mers, dar dacă drumul e tot deluros și bolovănos s-ar putea să pun cortul pe întuneric.

Asfalt proaspăt, turnat parcă ieri. Nicio urmă de praf pe el.

Istoria podișului în secțiune.

     În ritmul deja stabilit ajung în vârful dealului, de unde am o panoramă foarte frumoasă asupra unei văi în formă de potcoavă, cu un drum care o străbate, mergând în stânga către Veseud și în dreapta către Chirpăr și mai departe spre Cârța. Biserica din Veseud arată foarte interesant în poze, cu un turn vestic și un turn estic, la fel ca cele din Merghindeal și Dealu Frumos, și aș fi vrut s-o vizitez dacă nu ajngeam la ora asta aici. Am început să mă gândesc că și 80 km sunt prea mulți pentru o zi ca asta, cu drumuri proaste și multe locuri de vizitat. Chiar dacă mă trezesc cu noaptea în cap, dacă prind dimineața sau seara vreo biserică unde trebuie sunat pentru un ghid nu prea cred că mai pot să scot omul din casă. La următoarea vizită trebuie să-mi planific diferit zilele, cu mai puțini kilometri și trezire un pic mai devreme în zilele cu densitate mare de vizitabile. Prin contrast, în 2011 am mers și 90, și 100 de kilometri pe zi prin zona asta, și am vizitat mai multe biserici, dar toate, în afară de cea de la Axente Sever, fără ghid. Foarte multe am prins închise și atunci, fie că am ajuns la o oră nepotrivită, fie că nu găseam o metodă de contact.

Chirpăr în față, pierzându-se în aburul subțire și cald al după-amiezii.

Veseud în fundul văii, înconjurat de păduri.
     În vârful dealului întâlnesc un grup de SUV-uri de București. Mergând în viteză, aproape lipite unul de altul, mi-au dat senzația unor mașini scoase la test drive pentru o revistă auto. O apariție ciudată, lux înveșmântat în tablă, gonind pe drumurile astea când bune, când proaste, zburând printre sate pline de oameni sărmani într-o izolare pe care numai mașinile bine insonorizate o pot crea. E nemaipomenit de observat ce diferență de percepție e între a circula cu viteza lor și a mea. Îmi continui drumul, încă puțin uimit de cosmopolita nălucă roșie care a dispărut în câteva secunde din câmpul meu vizual. Devin din ce în ce mai puțin surprins atunci când dispare asfaltul subit din fața mea, așa că atunci când se-ntâmplă din nou, la coborârea de pe deal, nici nu mă mai mir. Sunt ciudat de temporare drumurile pe aici, la cât de vechi sunt unele din ele. În poze mai vechi, ale altora, văd că drumul între Chirpăr și Agnita era asfaltat în 2012, cu parapet metalic pe marginea drumului. E departe de ulița bolovănoasă pe care merg eu acum, afară de o limbă de asfalt mai sus de Vărd.

Întoarcerea la adevăratele drumuri ardelene.

     În Chirpăr găsesc ușor biserica, fiindcă se vede de la depărtare. Satul e mai măricel, înfășurat pe drumul care merge pe firul văii, și nici aici nu găsesc prea mulți oameni. Turnul bisericii evanghelice este cel mai înalt turn de biserică de pe Valea Hârtibaciului. Găsesc și aici niște oameni care mestecă în beton pe lângă o casă, și care-mi zic că la ora asta nu o să-mi mai deschidă biserica domnul cu cheia. Perfect. N-am avut niciun noroc azi. Dacă nu era Cincu, aș fi trecut pe drum ca mașinile alea de București: surd, mut și orb, fără să exist în vreun fel în același spațiu cu satele și bisericile astea. Cobor de pe delușorul pe care e ridicată biserica și-mi continui drumul către sud, pe măsură ce soarele începu a se-ascunde după dealuri în dreapta mea, lăsându-mă în răcoarea văii să dârdâi ușor. Opresc, îmi pun un tricou subțire pe sub cămașă și merg mai departe. 

Case obosite, dar încă vii, verdeață multă, și un turn ca un brad, ridicându-se peste întreaga vale.

Când să fac o poză frumoasă, hop și Loganul albastru să tragă pe stânga, că are o urgență de cumpărături.

Ziduri crăpate de timp și căldură. Un detaliu despre care nu am găsit informații este vechiul contur al acoperișului navei, vizibil pe corpul turnului deasupra acoperișului existent. Aș presupune că i se trage de la adăugările din 1862, dar nu găsesc nimic explicit.

     La Chirpăr (corupere a numelui german-săsesc Kirchberg, în campania comunistă de românizare a numelor străine de localități în maniera muncitorească, vernaculară, adică pur fonetic) e una din bisericile care păstrează nava veche, romanică, din secolul XIII. Ca urmare a năvălirilor tătare din 1241-1242, Chirpăr și Veseud au construit o cetate țărănească undeva la jumatea drumului între ele, care le-a servit de adăpost în timpul invaziilor cumanilor și pecenegilor, dar în secolul XV se fortifică totuși și bisericile din cele două sate. Atunci, la fel ca în alte locuri, portalul original vestic al bisericii s-a zidit, turla a devenit turn de apărare, și intrări noi au fost create pe laturile de sud și de nord. O incintă de apărare a fost ridicată, curtina având drum de strajă acoperit și turnuri de apărare în cele patru colțuri. Ulterior a apărut o a doua incintă la nord, în fața căreia mă aflu acum, cu alte două turnuri de apărare în colțuri. Deja începe a se discerne un tipar aici: în secolul  al XIX-lea, o parte din fortificație este demolată, împreună cu câteva din turnurile de apărare, iar din materialele rezultate este construită școala. Ultimul turn, cel cu plan semicircular din colțul de sud-est, se prăbușește în 1968, lăsând în prezent incinta ca un perimetru de curtină întrerupt de clădirea școlii, cu turla bisericii ca ultimul turn din ansamblul fortificat rămas în picioare.



Ultima geană de lumină în Chirpăr.
Ce-i drept, mie-mi place, dar nu i-aș zice chiar drum bun...
Curbe după curbe de poveste, cu asfalt proaspăt. Trei curbe, mai exact. După ele, imediat în afara câmpului vizual, asfaltul dispare subit. Atâta timp cât drumul nu e prea bolovănos, pe aici pot spune că-mi place drumul de pământ. Asfaltul îmi pare mai degrabă o intruziune a urbanului. Mă întreb însă cum e pentru șoferi alternanța asta constantă, între kilometri de drum de pământ și pietriș întrerupți de niște limbi de asfalt de câteva sute de metri. 

     După Chirpăr drumul începe să urce și să coboare niște dealuri mai mici. Bucăți de asfalt sunt împrăștiate din loc în loc, cât să nu te plictisești. Nu îmi ia mult și ajung în Săsăuș, care pare a fi la confluența a mai multe drumuri proaste. Când fac stânga către Șomartin trec un nou prag de calitate a suprafeței și ajung din nou pe bolovani mari, albi, pe șleauri adânci și ulițe abrupte. Încep să mă simt din nou la poalele Vârfului lui Crai. Am uitat aproape complet episodul, parcă a fost acum o mie de ani. Văd câțiva oameni ieșiți în fața casei și îi întreb dacă ăsta-i drumul către Șomartin, gândindu-mă că am greșit intersecția, deși cred că e una singură în sat. Mi se confirmă că e drumul bun, și că tot așa o ține până acolo. Le mulțumesc și merg mai departe.

Săsăuș.

Și-n sat asfaltul apare și dispare după primul plac.

Domnul Boghian mi-a explicat semnificațiile câtorva din simbolurile de pe casele săsești, dar din vâltoarea de informații nu am mai putut să rețin chiar totul după trecerea timpului.

Nu sunt ușor de deosebit casele dinainte și după 1947. Realismul socialist din 1950-1960 care a corupt modernismul, neoclasicismul, barocul și arhitecturile naționale în țările est-europene de după Cortina de Fier a avut efecte slabe asupra arhitecturii satelor săsești disparate, rătăcite printre dealuri.

Începe ultima urcare a zilei.

Văd una din casele vechi, din lemn și piatră. Vopseaua albastră, scorojită și ștearsă, îmi aduce aminte de o casă similară văzută în 2010, pe Valea Sadului.

4 ani de la începerea aventurii...

     Mă gândesc că mai sunt vreo sută de metri de urcat, că mai tot podișul se învârte în jurul altitudinilor de 450-500m pentru văi și 600 pentru dealuri. După ce câștig ce par a fi 100m în altitudine cu mare greutate din cauza drumului prost și abrupt și a oboselii, mă opresc și mă uit pe harta de relief. Văd că satul e mai aproape de 400m altitudine, și că sunt la jumatea drumului, ce urmează fiind mai greu un pic. Soarele e încă pe cer, însă, fix deasupra oriontului, așa că nu mă mai grăbesc. Abia m-am îmbrăcat în Chirpăr, m-am îmbrăcat din nou și aici dar n-am făcut decât câteva zeci de metri după sat și am dat jos totul să rămân în tricou, că m-am încins în ultimul hal urcând coasta asta care parcă e din ce în ce mai abruptă și mai ruptă. Alunec pe bolovani, roțile scrâșnesc în pietrișul încă încins de soarele zilei, fălcile-s încordate și fruntea-ncrețită, cu privirea pironită la creasta dealului, unde drumul se întâlnește cu cerul. Cu pauze, trage Tractorul de mine până sus.

În podiș munca nu se termină niciodată. Râurile au zgâriat suprafața sedimentară, moale, în mii de văi, de urcat și coborât în toate combinațiile posibile. abia ajungi în vârful unei creste, că în loc să te vezi la capătul drumului greu, afli că ești undeva la mijloc, iar sfârșitul nu se zărește nicăieri.

Un canal în vârful unui deal, undeva între sate. Și eu mă credeam pierdut undeva în Ardealul medieval. 

     Trec de niște stâne pe coasta vestică a dealului, spre sat, și mă uit în jur, de pe creastă, de locuri de campare. Nu îmi place cam nimic. Ori e pantă mare, ori e chiar pe creastă, fără adăpost, expus vânturilor și ochilor de pe drum. De ambele părți ale drumului sunt stâne, și văd urme de căruțe și oi prin iarbă. Mă duc până la urmă la nord de drum, spre un pâlc de copaci, unde sunt stâne mai puține, activitatea pare mai redusă și sunt mai sus un pic față de drum. Trudesc trăgând tractorul peste pământ moale, arat, și prin vegetație înaltă. Mă învârt un pic și găsesc un loc mai jos de creastă, sub un copăcel, la ceva distanță de o căbănuță de lemn care pare părăsită. Îmi vine să mă apropii, dar cu atâtea stâne și urme prin jur nu știi pe cine găsești. Jos, la baza dealului, la marginea pădurii, văd câteva tractoare învârtindu-se în mișcări lente, simultane. Mi se pare ciudat cât de des trag paralele între balet și dansul tractoarelor pe câmp. Curând îmi dau seama că se îndreaptă spre casă, spre Șomartin, așa că mă liniștesc și-mi întind cortul la ultima geană de lumină albăstruie a cerului.

O căsuță cu intrare într-un adăpost subteran. Misterul se adâncește...


     Mănânc bine, termin strugurii plimbați încă din Agnita, îmi pregătesc din nou hainele pentru o noapte rece și mă culc. Cum pun capul jos începe un vânt care parcă dă să rupă copăcelul sub care m-am adăpostit. Sper că nu vin peste mine norii care se vedeau în depărtare, în est, într-o ceață udă, albastru-violet. Cu gândul la furtuni care se pogoară peste mine în toiul nopții, rupându-mi cortul, zvârlindu-mă din sacul de dormit pe câmp și înghițindu-mă în apa înghețată scursă de pe deal, adorm aproape imediat, pradă oboselii unei zile pline, ziua în care am ajuns în centrul țării, în ultima noapte în Podișul Hârtibaciului.

Numerele zilei:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Pe rețelele sociale: