luni, 29 ianuarie 2018

Culoarul Rucăr-Bran, partea 2

     Stau pe treptele foișorului, în inima Prăpăstiilor Zărneștiului, și beau câteva guri de apă cu pofta omului care a urcat în fugă până aici, nu la pas, cu zeci și zeci de opriri. Mă uit cu regret la piatră, la brazi, la paltini și la toate celelalte specii de copaci, gândindu-mă că nu voi mai vedea asemenea locuri o vreme. Ceva mă împiedică să mă bucur de turele scurte. Nu pot să mă urc cu bicicleta în tren sau în mașină, să merg undeva unde să pedalez câteva ore, pe urmă să mă întorc în oraș. E un element de risipă la întregul gest care nu îmi place. Prefer, cu tot praful, cu noxele și pericolele care vin la pachet, drumurile pe lângă București pentru ture scurte, chiar și în weekend. Așa că atunci când pornesc la câte un tur cu bicicleta obișnuiesc să înghesui atât de multe lucruri că uneori mai trebuie să renunț la o parte din ele, altfel la un moment dat mă doboară, devine epuizant. Dacă mi-a lipsit ceva în tururi, a fost spontaneitatea. Probabil și din cauză că o săptămână pe drum e prea puțin timp ca să-l lași la voia sorții sau să-l prăpădești pe drumuri aglomerate și anoste. Ceva mai multă spontaneitate ar fi atenuat senzația de program, de contratimp.

     Un prieten din Bușteni îmi spunea că se plictisește pe drumurile la câmpie și preferă drumurile la munte. Dacă aș fi mers de zeci de ori în Zărnești, Bâșnov, Câmpina, Brașov și cine mai știe pe unde, poate că si pe mine mă lăsau rece plăcerile subtile ale unui drum de câmp. Însă nu e cazul. Îmi plac drumurile de pe lângă oraș. O parte, cel puțin. Îmi place să simt porumbul sau grâul sub roți, să aud șoarecii printre paie, chițăind aproape de limita superioară a auzului uman, vizibili doar ca mici mișcări prinse cu coada ochiului, îmi place să urmăresc rotația culturilor de-a lungul anilor pe aceleași câmpuri, sau să-mi croiesc drum printre focurile de miriște și focurile de paie. Munții și pădurile sunt pline de viață, dar uneori mi se face dor de câmpii, de izolare, de orizonturile nesfârșite și de liniștea profundă, aproape vidă, în care mă găsesc uneori. O pală de vânt rece mă trezește din reverie. E vremea să mă-ntorc. Mă plimb un pic la răscruce, doar-doar o mai apărea un suflet, să nu fiu singurul care vede toate astea. Arunc o ultimă privire la albastrul intens, de Piatra Craiului, al versantului nordic al Muntelui Toancheș, de parcă sprijină însăși materia cerului. Mă uit o ultimă dată la drumul spre Curmătura în spatele meu, la Cheile Pisicii în dreapta, și la drumul înapoi spre Zărnești în stânga.



     După pauza de la foișor încep coborârea înapoi spre Zărnești. Muntele Toancheș mi se mai arată o dată, înnobilat în albastrul de Piatra Craiului.

Ce-am urcat foarte lent...
...am coborât apoi rapid.

Am ajuns rapid la locul de unde râul iese din nou din albia subterană.

Curând sunt înapoi la cariera de piatră, înghițind nori de praf de la mașinile care se întorc din Măgura și Ciocanu. Îmi trag buful pe față și fac ochii mici în spatele ochelarilor, păstrând avântul, coborând cu viteză înspre Zărnești. Ce-a fost o urcare cu pinteni abrupți s-a simțit la coborâre ca un tobogan cu denivelări.

     Ajung imediat înapoi în Zărnești. Parcă mi-a luat o veșnicie să fac cei 6 kilometri de la pensiune până la răscruce. M-am oprit de zeci de ori, probabil, să mă minunez, să fac poze, să ascult în zadar după apa care curgea pe sub picioarele mele. Îmi pregătesc masa de prânz și mănânc pe terasa din curtea din spate. Mănânc fără grabă, fiindcă nu am foarte mult de mers până în Rucăr și jumătate din drum e în coborâre. Profit de repaus și îmi fac rezervare la una din pensiuni. Am lista făcută de acasă, cel puțin 3 posibilități de cazare în fiecare din locurile de oprit, dar nu rezerv decât cu o zi-două înainte, în caz că schimb traseul din diverse motive. Ascult un pic de Primordial, o formație irlandeză dragă mie, ca să păstrez avântul și spiritul combativ pentru următorii kilometri. 

La prânz, la pensiune. Deși de pe stradă se văd munții, nu mi-aș fi închipuit că poți locui în oraș și să ai priveliștea asta din curtea casei.

     Îmi iau bagajele și pornesc spre Bran. O iau prin Predeluș, mai scurt un pic dar cu ceva urcare. Sunt după masă, neîncălzit, și nu îmi pică prea bine. Cu tot cu Primordial, tot nu reușesc să fac o figură frumoasă, așa că urc bătrânește, pe foaia mică, pe bucățile de drum neasfaltat și abrupt. Când ajung în Bran, intru pe DN73 și mă alătur unui șuvoi de camioane. Parcă mai ieri eram pierdut printre dealurile Ardealului...

Dosul Pietrei Mici, capătul nord-estic al Masivului Piatra Craiului, cu Peretele Gălbenoasa în dreapta, acum albăstrui în depărtare.

Marea poartă a Prăpăstiilor.

Din nou sub cer larg, deschis. Urcarea pe drum neasfaltat, cu chiu, cu vai, mă aduce suficient de sus să văd Culmea Țigănești a Bucegilor.

După o coborâre scurtă și distractivă prin Predeluș, sat așezat și liniștit, ajung în vâltoarea drumului național la Bran. Nu mai opresc și la castel, văzut cu altă ocazie, fiindcă simt chemarea plaiurilor învolburate de la Șirnea și Ciocanu. După Prăpăstii parcă nu am răbdare să revizitez locuri lumești acum.

     În treacăt pe lângă casa memorială dr. Aurel Stoian, fiu și primar al Branului și semnatar al Actului Marii Uniri în 1918, nu pot să nu mă întorc un pic cu gândul la memoria locului. La fel ca la Tabla Buții, mă pregătesc să trec munții prin unul din drumurile vechi între provincii, folosit, datorită accesibilității, încă din vremea romană. Castelul Bran, care a fost multă vreme punct vamal între Transilvania și Țara Româneasă, și-a început existența inițial ca fortificație de lemn ridicată de cavalerii teutoni în 1212, în aceeași perioadă cu cea de la Marienburg (Feldioara), numele așezării fiind Dietrichstein. Fortificația avea scopul să întărească granița sud-vestică a Burzenland (Țara Bârsei) și să servească drept punct vamal în trecătoarea prin care negustorii tranzitau de mai bine de un mileniu. După distrugerea acesteia de către mongoli în 1242, sașii din Kronstadt (Brașov) au primit dreptul de a construi, pe bani și cu materiale proprii, cetate de piatră la Bran pe locul fostei fortificații teutone din partea regelui Ludovic I al Ungariei în 1377. E de menționat că principele Gabriel (Gábor) Bethlen, un personaj transilvănean cu o istorie bogată și deosebit de interesantă, a modificat castelul și i-a adăugat un turn. Pe urmele lui Bethlen, printre altele, am pornit la drum în turul din 2015.

     Castelul a schimbat de mai multe ori mâinile între Țara Românească și statul ungar/austro-ungar, aparținând inclusiv Brașovului sau comitatului regal de Alba Iulia. În urma Tratatului de la Trianon, castelul revine în proprietatea statului român în 1920, fiind donat apoi de către Consiliul Orășenesc Brașov Reginei Maria a României, soția regelui Ferdinand, în semn de recunoștință pentru contribuția sa la înfăptuirea Marii Uniri. La moartea Reginei, în 1938, castelul a fost moștenit de principesa Ileana, una din multele figuri tragice ale regalității române. Căsătorită cu Arhiducele Anton de Austria, membru al casei de Habsburg-Lorena, a fost împiedicată de fratele său, Regele Carol al II-lea, să aibă mai mult decât un rol ceremonial în afacerile și evenimentele statului și i-au fost permise doar scurte vizite în țară, dând naștere copiilor săi în afara țării. A continuat acțiunile caritabile ale mamei sale, deschizând la Bran spitalul Inima Reginei, dar este nevoită să părăsească țara în 1948 după confiscarea proprietăților de comuniști. A susținut cauza României în străinătate, dar ulterior a divorțat de Arhiducele Anton, apoi de cel de-al doilea soț, în final alegând calea monahismului și fondând mănăstirea ortodoxă "Schimbarea la față" în Ellwood City, Pennsylvania, SUA, a cărei stareță a fost până la moartea sa, în 1991. A mai vizitat România o singură dată, în septembrie 1990. Astăzi o casă de oaspeți care funcționează în apropierea castelului a fost numită Principesa Ileana, în memoria sa. 

     În urma mariajului cu Arhiducele Anton au rezultat copiii moștenitori ai titlurilor de Habsburg. Dintre ei, Dominic de Habsburg, curtat de carliști pentru asumarea tronului Spaniei contra lui Juan Carlos după moartea lui Franco, dar și propus pentru coroana unui nou regat basc-catalan-navarez în 2012 prin legătura cu Infanta Blanca a Spaniei, bunica sa, a cerut înapoi statului român Castelul Bran, fosta reședință regală a Reginei Maria și locul în care și-a petrecut o parte din copilărie înaintea exilului de către comuniști. A avut câștig de cauză, așa că proprietatea i-a revenit în 2009, însă în 25 mai 2018 va expira ultimul termen negociat cu Ministerul Culturii pentru retragerea patrimoniului și închiderea muzeului către public, după 60 de ani de funcționare. În lumina acestui ultim fapt, încă incert ca termen, regret că nu am mai făcut o vizită înainte ca acesta să-și închidă porțile vizitatorilor definitiv, dar cu siguranță voi mai găsi timp până în mai 2018 pentru un drum până aici.

     În Bran, în afara drumului național, m-am bucurat să văd trafic redus, și castelul și străduțele din jur sunt mai degajate, nu sufocate de turiști și tarabe de talcioc, cum îmi aminteam din alte dăți. Când ies din localitate, însă, pe măsură ce mă apropii de Moieciu, drumul începe să urce, eu să încetinesc, iar camioanele par să răsară din pământ pste tot. Drumul îngust și erodat nu-mi lasă spațiu de manevră. Mă uit în momentele mai libere la plaiurile din dreapta, și visez la drumul pe care aș fi putut să fiu dacă o luam pe la Table, nu pe aici, continuând drumul din Prăpăstii.

La ieșirea din Bran încă e liniște, dar drumul e deja îngust și cam periculos pentru mine.

Moieciu de Jos, văzut de sus.

Bucegii, tot mai aproape.

     Curând vine Moieciu de Jos, și se scurge al naibii de greu. Drumul, neplăcut din cauza mașinilor, a prafului, a șoselei înguste și a pantei, pare că nu se mai termină, și am senzația că merg de ore bune deși acum o oră eram în Zărnești. După ce ies din sat drumul urcă mai abitir, și motorul iar pornește încet, dar în final îmi găsesc ritmul și merg susținut.

     În vârful uneia dintre serpentine văd oprită o biciclistă care vorbea cu doi oameni. Pe măsură ce mă apropii, cei doi se depărtează, se urcă în mașină și pleacă. Văd, pe măsură ce mă apropii, bagaje colorate, impermeabile, și un cadru de oraș. Un pic neobișnuit. Mă bucur totuși că apuc să fragmentez un drum cam lipsit de plăcere cu un pic de conversație cu primul cicloturist pe care îl văd de la Vălenii de Munte încoace.

     O salut în română. Ea îmi răspunde tot în română, îmi spune că o cheamă Sarah și e din Franța. Eu continui să îi vorbesc în română, auzind propoziții rostite bine din partea ei, dar se scuză că nu știe bine limba și continuăm în engleză, eu stăpânind cam la fel de slab franceza. E pe drum de ceva vreme, și a mai oprit din loc în loc pentru diverse munci. Acum vine din Maramureș, unde a lucrat la un soi de cooperativă, producând miere. Acolo a învățat și româna pe care o mai folosește sporadic, umplând lacunele din engleză. O întreb de ce tocmai în România a ales să se oprească, și pe lângă răspunsul deja familiar (și pe bună dreptate), că s-a îndrăgostit de locurile astea, îmi spune că a vrut la început să facă o oprire mai lungă undeva în Europa de Est, și după ce a încercat o vreme în Polonia, nu i-a plăcut limba și locul și și-a încercat norocul în România. A stat o vreme în nordul țării, dar a plecat cu gândul de a ajunge la sfârșitul toamnei în Istanbul, destinația finală. Stăm de vorbă o vreme, timpul trece furios de repede, și Sarah se scuză timid că trebuie să plece, că o așteaptă gazdele, niște cunoștințe căpătate pe drum în urmă cu câteva zile, și deja stă de câteva ore aici, în curba cu priveliște asupra văii, unde a oprit să facă o poză și oamenii au tot intrat în vorbă cu ea, atrași de hainele colorate și de ineditul fetei singure, cicloturistă prin țara pe care despre care nu toți avem o părere prea bună. Ne despărțim, nu înainte de a împărți o îmbrățișare îndelungată, doi călători care iubesc drumul, dar care simt uneori că n-au cu cine împărți tot ce călătoria are să le ofere. Am făcut schimb de mailuri și mi-a mai povestit ulterior cum a fost drumul în același stil fantastic, bucuros, când s-a întors în sfârșit acasă, înainte de Crăciunul aceluiași an, în Rumilly, Haute-Savoie.

Sarah, o persoană de-o voioșie aparte, preocupată să-mi pozeze tractorul. Trebuie să fii o persoană de deosebită seninătate ca să desenezi ce-a desenat ea pe carton, sperând să fii luată la ocazie cu mașina, și să nu înțelegi de ce toți te claxonează când trec pe lângă tine. Ea recunoaște, râzând, că nu s-a gândit niciodată la alte înțelesuri. Fiind înaintea psihozei selfie-urilor, nu mi-a dat prin cap să ne facem o poză împreună, iar cum sunt mai ignorant de fel, nici nu mi-am dat seama că i-am făcut doar poze cu aparatul în față.

Priveliștea care a ținut-o captivă câteva ore. Cât timp am mai stat și noi, soarele a început să coboare tot mai repede, îmbrăcând totul în lumină caldă, aurie.

Ceața albastră începe să se lase peste depărtări. Piatra Craiului e cuprinsă de propria umbră pe măsură ce soarele coboară spre ascunzișul din Făgărași.

Dedesupt e Cheia, în față e Moieciu de Sus. După dealuri, Șimon, pe unde voi avea o scurtă plimbare 2 ani mai târziu.

     Rămân o vreme tot cu gândul la Sarah, și după cât mi-a displăcut ultima oră de drum înainte s-o întâlnesc, mă simt cuprins de un optimism de-a dreptul infecțios, ajutat poate și de peisajele care s-au deschis și care cerșesc opriri dese. Nu bănuiam ce se ascundea în mica franțuzoaică atunci când ne-am întâlnit. În ziua precedentă făcuse Transfăgărășanul, dar dezamăgită de goliciunea Făgărașilor și de pustietatea câmpiei care i se deschidea în față în drumul spre București, a ales să se întoarcă spre munți și să ajungă în Capitală via Brașov. Ea, însă, în concediul ei de 1 an, își permite să facă ocoluri de amploare. I-aș fi sugerat drumuri interesante, fiindcă din fericire sunt destule, dar mi-am dat seama repede că ea e genul care merge pe drumurile care i se deschid, fără să se preocupe prea mult de planificare, fără să aibă impresia că pierde ceva dacă nu o ia pe aici sau pe acolo. Cel mai bun drum e cel pe care mergi. Lumina aurie a soarelui mă distrage, îmi ascunde adevăratul ei înțeles, că se face târziu. Schimb viteza și accelerez către Rucăr, ca să nu mă prindă noaptea pe drumul ăsta, să ajung la mila camioanelor și regilor șoselelor de seară.

După ce s-au terminat serpentinele, urcușul s-a mai domolit și casele s-au mai rărit. Simt cum civilizația se depărtează ușor, sau mai degrabă își pierde densitatea, ca galaxiile îndepărtându-se din ce în ce mai repede una de alta în infinitatea vidului spațial. Găsesc din loc în loc, între clădiri noi, și case vechi, din istoria anterioară a zonei, când drumul era de pământ și pe el nu alergau decât caii, nu mașinile. Sunt în Drumul Carului, nume rămas de la ancestrala metodă de transport a mărfurilor prin trecătoare. În spatele casei de lemn, în vârful dealului, sunt ruinele castrului roman de la Drumul Carului.

Văi adânci, de-o parte și de alta a drumului. Pământul arată mototolit de-o mână invizibilă, frământat, însămânțat cu verdeață, animale, oameni, lăsat la dospit în căldura blândă a soarelui de munte.

Spațiul a fost afectat iremediabil de turism, de clădirile noi, strict necesare, detașate de moștenirea culturală și arhitecturală. Crâmpeiele de istorie aruncate din loc în loc nu fac decât să accentueze ciudățenia situației, ca niște buturugi vechi, putrezite, într-o pădure plină de lăstari. O istorie locală rămasă cu prea puține reprezentări în planul fizic.

După un periplu pe drumul național, e vremea să mă îndrept din nou spre Piatra Craiului.

     Trec de Drumul Carului, o așezare atât de răsfirată că nici nu o percepi ca pe localitate. Aici am găsit cel mai mare număr de case vechi, cât să înțeleg ceva din ce a fost trecătoarea asta în vremurile trecute. Drumul continuă înainte până la punctul de înălțime maximă a trecătorii, aproape de 1300 de metri, dar eu fac dreapta către Șirnea, să mă afund un pic în satele de la poalele Pietrei Craiului. Imediat ce părăsesc asfaltul simt că îmi revine vlaga. Ajung între niște dealuri mici, îngrămădite, înierbate. Sunt în sectorul mijlociu al Culoarului Rucăr-Bran, geologic vorbind, numit sectorul gâlmelor calcaroase. După 1-2 delușoare dispare complet zgomotul drumului. E liniște, aerul e mult mai curat, și în jur nu e țipenie de om. Mă simt din nou în elementul meu. În față se-ntinde un labirint de drumeaguri, toate satele astea fiind întinse ca pânzele de păianjen peste dealurile din jur.

Părăsesc asfaltul și vacarmul șoselelor în drumul către Șirnea.

La fel ca-n Apuseni, aici casele împrăștiate se topesc încet în pământul care le-a ținut atâția ani. Oamenii au plecat, în urma lor au rămas, albindu-se în soare, oasele unui trai îndelungat, la granița între munte și deal.

Soarele s-a ascuns în nori, iar acum lumina pare să vină de pretutindeni. O casă mă urmărește de pe coama dealului cum urmez drumul printre dealurile cu lapiezuri, șerpuind cu pietrișul negru și prăfos. 

Ca niște cetăți ruinate de furia invadatorilor, lapiezurile sunt dealuri sau câmpuri ușor înclinate a căror piatră, erodată în milenii de vitregii ale vremii, acoperită apoi cu pământ și iarbă, dau acum impresia unor pajiști pline cu flori de piatră. Sunt specifice reliefului carstic, și poate cele mai cunoscute lapiezuri de la noi din țară sunt crovurile din Domogled-Valea Cernei, la granița dintre Mehedinți și Caraș-Severin.

Am coborât în labirintul de gâlme tocite, unele mai ascuțite, unele mai rotunde, după ce în ultimele două ore le-am tot admirat de sus.

Cândva, pe parcurs, piatra de pe drum se metamorfozează în asfalt întrerupt. După ce am coborât din drumul național, încep o nouă, lungă și întreruptă urcare până în Ciocanu. În față, Piatra Craiului, în măruntaiele căreia eram încă acum câteva ore.

Din când în când, norii se risipesc pentru câteva momente și soarele luminează satul pestriț, cu case de toate felurile, bordeie și hambare, aruncându-le umbre lungi peste pășunile tunse la filă de rumegătoare.

La adăpost, crescând nestingherită, găsesc cea mai mare ciupercă pe are am văzut-o.

Șirnea, la fel ca Drumul Carului, ascunde și nestemate vechi printre multele case și pensiuni noi, lipsite de identitate.

Curând, însă, încep să urc accentuat și să părăsesc Șirnea, împreună cu fondul ei construit mozaicat.

Muzeul etnografic Nicolae Frunteș, a cărui clădire e în stare avansată de degradare, iar în 2017 colecția i-a fost împrăștiată prin țară pentru păstrare. În Șirnea s-au organizat evenimente pentru a atrage atenția asupra stării precare a clădirii și pentru renovarea edificiului în care, în 1965, Nicolae Frunteș pune bazele muzeului care-i poartă numele. Curatorul muzeului, în prezent, este Radu Frunteș, fiul fondatorului.

Muzeul se află pe o pantă serioasă, pe care muncesc ceva ca s-o cuceresc.
Dar ajung în final sus. În față e Ciocanu, cu ale sale drumuri asfaltate. Urmează o nouă coborâre în străfundurile muntelui, în Cheile Dâmbovicioarei.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Pe rețelele sociale: