miercuri, 11 aprilie 2018

Marea Pedalare 2015 - Ziua 2

     Duminică, 19 aprilie. Ne trezim de dimineață, după o noapte cu puține vise, fiindcă urmează o zi lungă. După un mic dejun nu prea bogat la restaurantul hotelului (nu mă deranjează, fiindcă organizarea a fost exemplară, am mâncat pe săturate) ne-am scos bicicletele din anexele hotelului și ne-am pregătit de plecare în timp ce sosea și cealaltă jumătate de grup de la primul hotel. Pe la ora 8 începem să ne urcăm în bacuri și pornim în traversarea Dunării, lăsând în urmă Țara Românească pentru Dobrogea.

Compania a II-a de bicicliști, pe bac, așteptând debarcarea în Dobrogea.

     Apa este liniștită. Vremea este rece, stă să plouă, picură intermitent, și un vânt încet bate, pândind parcă odată cu noi malul inamic. E o tăcere conspirativă pe bac, puțini vorbesc, mai mult șoptesc. Frigul, oboseala, așteptarea unei zile grele ne temperează tuturor entuziasmul. Forțele ni le păstrăm pentru numeroasele urcări care ne-așteaptă, pregătindu-ne pentru asalt, cu armele la mână. După soare și vânt din spate ieri, azi ne așteaptă ploaie și vânt slab din față pe malul celălalt. Diferența este totală între malul stâng și malul drept; parcă nu 1-2 kilometri de apă separă cele două maluri, ci o țară întreagă.

Încă puțin...

Insulele (ostroavele) Pastramagiul Mic și Pastramagiul Mare, văzute după Ostrov.

     După un scurt drum de toată jena după bac, de beton sfărâmat, pietriș și pământ, ajungem din nou pe DN3, pe șosea. Într-o hartă din 1967 drumul dintre Ostrov și Constanța apare ca fiind de rang inferior celui dintre București și Călărași, inferior și celui dintre București și Oltenița. Ajunși pe el, constatăm cam același lucru la fața locului: traficul este redus, drumul este îngust și sinuos, urcând și coborând dealuri prin sate mărunte. La puțin timp după trecerea cu bacul drumul începe să urce, și nu încetează să urce până ajungem în vârful satului Ostrov. E o ocazie bună să văd starea colegilor de drum. Deja separarea se face mult mai repede. Lumea și-a consumat destul de mult din rezerve ieri, și urcarea asta, destul de lungă la viteză mică, o abordăm la puțin timp după ce am coborât de pe bac și am dat primele pedale. E clar, nu se va mai merge grupat până la sfârșitul zilei. E vremea să plec un pic în recunoaștere, să ajung mai în față, să găsesc un grup care poate menține o viteză satisfăcătoare. Sunt în formă bună în tura asta și vreau să merg bine. Ni se mai spune să stăm grupați, dar nu se va putea. Prea mulți oameni singuri, prea puține grupuri disparate, prea puțină disciplină de mers.

     Oiconimul Ostrov ar desemna, conform etimologiei, o așezare pe o insulă, dar nu este cazul, satul fiind pe o coastă de pe malul drept al Dunării. Toate insulele din preajma actualei vetre a satului au fost cercetate, printre care Opa, Pastramagiul Mare și Pastramagiul Mic, și nu s-au descoperit urme de așezări umane de durată. Sugestia lui Petre Diaconu este că satul actual ar putea fi format din locuitorii insulei Păcuiul lui Soare, veniți aici după distrugerea așezării din capătul estic al insulei în prima jumătate a secolului XV.

     După încheierea războiului ruso-turc din 1877-1878 și câștigarea independenței de către România în Conferința de la Berlin din 1878, una dintre problemele cu care s-au confruntat noile state a fost trasarea granițelor. Configurația actuală din jurul Silistrei a fost rezultatul unor negocieri îndelungate, prin întrunirea repetată a unor comisii de delimitare a teritoriilor bulgare și române. Potrivit art. 2 din Tratat, granița trebuia să treacă la est de Silistra și la sud de Mangalia. Bucureștiul și-a dorit granița cât mai la vest, eventual incluzând și Silistra, pentru construirea unui pod între cele două maluri românești, lucru care nu s-ar mai fi putut în malurile mai mlăștinoase,  albia mai lată și orientarea nepotrivită a malurilor la est de Silistra. În final, ce a rezultat a fost granița actuală, prin care România a câștigat mai mult teren la sud-est de Silistra, obținând și Ordu Tabia și Arab Tabia, redute în vârful dealurilor de la vest de Ostrov, părți din sistemul de fortificații al Silistrei, Arab Tabia fiind cea mai semnificativă fortificație a Silistrei în afara localității.

Harta fortificațiilor, cu detaliere topografică, în jurul Silistrei. Ada-Koi, mai târziu Ada-Kariyesi, este Ostrov, iar Elmali este prezentul Almălău. Fortificațiile au fost demolate între timp, iar peste ele se cultivă acum rapiță și floarea-soarelui.

Drumul mărginit de nuci, voi afla, e una din constantele Dobrogei. Tot suind și coborând, ajungem din când în când în puncte înalte, de unde vedem Brațul Ostrov până departe, dincolo de Păcuiul lui Soare și Balta Mică a Ialomiței.

După Ostrov coborâm rapid până aproape de nivelul apei, pe o limbă de pământ dintre Lacul Bugeac și Dunăre. Lacul comunică periodic cu Dunărea, în funcție de nivelul apei, și are maluri stâncoase la vest și la est, putând atinge și 30 de metri înălțime.

Când începe urcarea spre mănăstirea Dervent, mulți dau de greu, încetinind semnificativ. 

     Scurtă și abruptă, urcarea de la Dervent îi lovește pe mulți, chiar și încălziți de ceva kilometri de când am început să pedalăm. Eu, favorizat de forma bună și de geometria permisivă a Tractorului, pot să urc liniștit și să fac poze din mers. Performanța începe să-mi fie privită ciudat de unii care, ce-i drept, se opintesc mai mult decât ar fi cazul.

Întinderea mereu schimbătoare a lacului, cu apă și vegetație, e adăpost pentru mai multe specii de păsări migratoare.

Mănăstirea modernă de la Dervent, fondată în 1923.

     Drumul ascendent către Dervent este oarecum potrivit. Odată cu cucerirea dealului, ba poate chiar după trecerea Dunării, am pătruns în teritoriul de început al creștinării țării. Dobrogea, sau Sciția Mică (Scythia Minor), a fost primul dintre teritoriile române pe care s-a consemnat martiriul unor creștini, în timpul domniei lui Dioclețian în Roma. Lângă Ion Corvin, la câteva zeci de kilometri de aici, și-a găsit adăpost Apostolul Andrei, cel care a creștinat teritoriul României, într-o peșteră din apropierea actualei localități Ion Corvin. Mai târziu, legenda plasează o mănăstire la Dervent, distrusă de pecenegi în 1036 odată cu cetățile Dervent, Capidava și Sucidava. Aceștia s-au așezat aici, lor datorându-li-se toponime și oiconime din turca veche, și nu stăpânirii turcești ulterioare. Bugeac, Galița, Canlia, Dervent, toate sunt nume aduse de pecenegi. Dervent, în limbile turce vechi, înseamnă trecere, pasaj, vad, iar în această zonă exista un vad, conform lui Petre Diaconu, care lega malul drept cu malul stâng și cu Balta Ialomiței, în acea perioadă insula fiind mult mai vag definită.

     Balta Ialomiței, de altfel, a fost populată intens de popoare turce, sugerat prin bogăția de toponime de pe tot întinsul ei. În urma revoltei sale împotriva lui Tyrach, comandantul suprem al pecenegilor, Kegen, una din căpeteniile sale, s-a retras în zona cotului Dunării cu 20 000 de soldați, primind din partea lui Constantin IX Monomachos al Bizanțului trei fortificații în zonă, resurse și dreptul de a se stabili pe o insulă în Dunăre, acum crezându-se că e vorba de Balta Ialomiței. Relieful și vegetația locului au favorizat creșterea vitelor, activitate oricum preferată de poporul pastoral, căruia cu siguranță stepele Dobrogei i-au părut familiare. Kegen a jucat un rol important în sprijinirea armatei imperiale împotriva invaziei pecenege din 1046-1047, când iarna aspră a împins poate sute de mii de pecenegi, de nevoie, să atace teritoriile din bazinul Dunării.

Dealurile terasate din preajma mănăstirii, cultivate cu pomi fructiferi și viță de vie. Toată partea asta de bazin dunărean este brăzdată de văi secate mai recent sau mai demult.

     După Dervent drumul merge pe un relativ platou, ocolind satele din împrejurimi și depărtându-se încet de Dunăre, prilej ca lumea să se mai regrupeze. Trecând de Lipnița pierdem toată altitudinea câștigată printr-o coborâre vijelioasă, care ne ia prin surprindere. Cei din grupul cu care am plecat de la prima oprire sunt precauți, dar ritmul lor e prea scăzut pentru mine. Mă rup și las Tractorul să curgă la vale pe drumul îngust și abrupt. Cobor cu furie, pierzându-i definitiv, ajungând rapid pe malul lacului Iortmac din salba Iortmac-Ceamurlia-Oltina, alt grup de limanuri dunărene. Coborârea asta, acum câțiva ani, era piatră cubică, nu asfalt, la fel ca mulți alți kilometri din drum. Astăzi a mai rămas doar o porțiune de piatră cubică, în Băneasa, ceva kilometri mai departe. În concordanță cu istoria greu de dibuit a infrastructurii rutiere în țară, nu reușesc să aflu dacă întregul drum era pietruit în anii '60, când a fost desemnat drum național, sau doar porțiunile abrupte (mai probabil).

     Pe celălalt versant al văii, dincolo de Iortmac, începe o urcare grea, prin Pădurea Canaraua Fetii, la fel de abruptă poate precum coborârea pe care tocmai am venit. Pe cine prind pe aici văd că muncește din greu. Venind cu avânt, urc repede și opresc imediat după coborârea scurtă de pe partea cealaltă pentru o pauză de hidratare lângă o fântână pentru animale. În Dobrogea am văzut cele mai multe asemenea fântâni, cu troace mari, zidite, pentru adăparea turmelor de animale păstorite de localnici.

     Drumul ne duce mai departe, șerpuind prin pădure, până ajungem la Băneasa, unde ne întâlnim cu drumuri proaste, piatră cubică sărită, apoi o urcare lungă, care simt că mă toacă și pe mine. În lupta tacită pentru poziții în grup, unii se simt atacați, și mă remarcă, legându-se ba de faptul că port cămașă și pantaloni, nu echipament de ciclism, ba de faptul că urc mai bine decât ei, dintre care mulți au cursiere, dar și-au pierdut suflul pe urcări și nu pot ține ritmul. Tractorul arată ciudat și greu, recunosc, și mulți m-au întrebat, mai în glumă, mai în serios, dacă n-am motor ascuns undeva în geanta de cadru. Adevărul este, însă, că eu m-am pregătit mai bine pentru tura asta, iar înaintea noastră, poate la următorul punct de hidratare, la 20 km depărtare sau mai mult, sunt alții și mai puternici, pe care de când am coborât de pe bac nu i-am mai prins din urmă. Din 2010 încoace, din fericire, am uitat senzația de neajutorare pe care o ai când îl vezi pe cel de lângă tine că merge mai bine, că are resurse. Am muncit pentru forma pe care o am acum, și am făcut Tractorul exact pentru genul ăsta de drum.

     După Băneasa urmează o lungă și nu prea abruptă coborâre în Negureni, sat înghesuit pe firul unei văi. Depășesc mulți alți colegi, dar e greu deja de estimat poziția, avansul. Am început să opresc mai mult timp la pauzele de alimentare și hidratare. Grupurile din față s-au dus tare, fac pauze puține, în ideea de a merge tare, la medie, și a ajunge pe lumină. Eu merg undeva la mijlocul grupului, depășind singuratici rupți de ritm și de urcări sau coborâri, numai ca să rămân în urma lor în pauzele lungi, depășindu-i din nou pe drum până la următoarea oprire. Nu e de mirare că  unii dintre ei sunt frustrați.

După Negureni drumul se mai aplatizează puțin pe firul unei văi mai largi. 

     Eu mă distrez, însă. Aportul de zahăr e și mai mare, și am rezerve de energie. În ziua asta am căpătat un viciu care mi-a rămas și acum: fiind sponsor Ursus, ni se dau la liber Ursus Cooler fără alcool, care e mai degrabă suc decât bere, judecând și după conținutul de zahăr. Nu știu câte cutii de 0.5 am băut în timpul turei, cert e că, în absența grupurilor fruntașe, am simțit că nu am provocări, și m-am distrat mai toată ziua cu tactica asta de-a dreptul punitivă de hărțuire repetată a grupurilor mici și a bicicliștilor singuri între pauze.

     E probabil o manifestare a instinctului de vânător. Văd în fiecare zi și în oraș, nu doar pe șosea: dacă depășești un biciclist în mers, ai declanșat competiția, și în afara cazului în care el merge deja la limită, va încerca la un moment dat să te depășească. Simțurile ți se ascut, devii atent la orice factor de mediu, la distanța, viteza, ritmul, reacțiile prăzii, tot ce-ți poate folosi. Îl urmărești, îi simți forța și abilitățile, și te folosești apoi de toate informațiile aflate de dispoziție pentru a lansa atacul. Iei poziția aerodinamică, accelerezi, schimbi viteza, ajungi în spatele lui fără zgomot, te odihnești preț de câteva clipe, pe urmă tragi de ghidon stânga, ieși din plasa lui și înfigi piciorul în pedală. Într-o secundă l-ai depășit, continuând să accelerezi. E mâncat. De cele mai multe ori reacționează prea încet, nu intră în plasa ta, pierde avantajul aerodinamic și pornește singur, încet, câteva secunde mai târziu, consumând inutil energia pe care o putea economisi plecând la momentul potrivit în urma ta. A dispărut în măruntaiele fiarei.

     În câmp deschis, pe drum drept, e mai greu să vânez. Sunt expus vântului, vizibil. Odinioară și bucata asta era străjuită de plopi. Luat prin surprindere fără grup, fără plasă, după ieșirea din sat, mă văd nevoit să accelerez până la următoarea pradă. Puțini știu că sunt vânați. Mulți știu, însă, mai ales de la coadă, că sunt într-o luptă pentru supraviețuire, se zbat să nu fie ultimii, cei împinși de mașină, încurajați să renunțe când nu vor, sau să accelereze, când nu mai pot. Mai sunt mulți kilometri înaintea noastră. Unii au început să realizeze acum că dealurile și vântul îi macină și benzina se va termina curând. E prea târziu însă, sunt mult prea răsfirați ca să se grupeze din mers, și prea dezorganizați și lipsiți de cultură ciclistă pentru a se grupa la opriri. Se odihnnesc unul câte unul, pleacă unul câte unul, înfruntă vitregiile drumului singuri, lipsiți de ajutor, victime ale prădătorilor care se odihnesc în plasa lor. Nu reușesc să aglutinez niciun grupuleț. De fiecare dată când ajung în față și încerc să impun ritmul, mă rup de ei. Sunt prea în spate, aici toată lumea e mâncată, merge deja la limită, orice dâmb în drum le pune piedici serioase.

Oprim din nou după Ion Corvin. Dealurile și pădurile s-au aglomerat în jurul drumului. Orizonturile s-au închis. De ceva timp mergem mai mult prin văi decât pe dealuri. O simt cum se apropie. O nouă urcare. Trebuie să vină în curând.

Motocicleta cu Tractorul, ca vaca cu gazela.

O coborâre scurtâ printre nucii desfrunziți, după Crângu.

Se pot deosebi lesne mănăstirile vechi de cele noi, cele vechi fiind de multe ori ascunse, izolate, pentru apărare.

     Mănăstirea Sfântul Apostol Filip din apropiere de Adamclisi a fost înființată în 2005. Hramul se datorează credinței că și Apostolul Filip a propovăduit Evanghelia în Dobrogea. Poziția mănăstirii se datorează găsirii în anii '70 a osemintelor unor oameni considerați a fi martiri în cripta de sub bazilica cetății romane de la Adamclisi. După ce au fost duse la peștera Sfântului Apostol Andrei și la mănăstirea Dervent, rămășițele acestora au fost aduse în final la această mănăstire, după sfințirea criptei.

Cetatea Tropaeum Traiani, o fortificație de dimensiuni mari, întinzându-se pe 10 hectare. 

     Cetatea Tropaeum Traiani a fost întemeiată de Traian odată cu monumentul comemorativ de pe dealul aflat la nord de cetate, pe locul sau în apropierea unei așezări geto-dacice. Locul a fost populat încă din neolitic, conform descoperirilor arheologice făcute de Grigore Tocilescu. Se afla la o intersecție de drumuri est-vest și nord-sud, ceea ce ne duce cu gândul la posibilitatea ca porțiunea de DN3 între Ostrov și Constanța să fie mai vechi, ca poziție aproximativă, decât drumurile de pământ din perioada marilor migrații. Cetatea a fost distrusă în mod repetat, de costoboci în 170, triburile carpo-getice în 238, de goți în jurul anului 316 și de avari în 587. În urma acestui ultim atac cetatea este părăsită definitiv. Reconstruirile succesive se văd acum în stilurile, distanțele și dimensiunile diferite ale turnurilor fortificației.

Casele în Adamclisi arată mai aproape de cum mi-am închipuit Dobrogea.

     În Adamclisi ne întâlnim cu Dobrogea așa cum n-am văzut-o în tura asta. Se văd influențe nord-estice în arhitectura și dispunerea clădirilor în sat. Numele satului vine de la românizarea vechiului nume turcesc Adam Kilisse (Casa lui Adam, interpretată ca fiind Biserica Omului), nume dat datorită presupunerii turcilor că monumentul roman era o biserică.

Urcarea nu se lăsă mult așteptată.

Din vârful dealului a urmat drumul drept, ritualic, pe coama dealului, până la monumentul roman.

Tropaeum Traiani, cercetat de Grigore Tocilescu începând din 1882, reconstituit în 1977, stă din nou mărturie a puterii romane, veghind peste Dobrogea. Nu am putut sta prea mult, așa că i-am lăsat vizita pe o dată ulterioară, un an și un pic mai târziu.

     După Adamclisi și pauza de alimentare de lângă monument, unde frigul, umezeala și picuratul intermitent ne-au băgat un frig în oase de care cu greu am scăpat, părăsim DN3 și cotim spre sud, către Cerchezu și Negru-Vodă, pe DJ307 și DJ391A. Traficul, deja rar, aproape că dispare, iar drumul îngust și ars de soare pare că plonjează cu și mai multă furie între dealuri, înotând printre ele ca un delfin lovit de streche, urcând și coborând, purtându-ne cu el, în durerea picioarelor muncite, în străfundurile Dobrogei de sud. După Șipotele părăsim DJ307 și pare că intrăm în pustietate, urmând firul subțire de asfalt printre niște dealuri tocite și verzi. În față se încrețește pământul, și odată cu el și drumul. Începem să urcăm din nou.

Am plecat mai repede de la ultima oprire și m-am lipit de un grup de cursieriști care merge mai bine.

Sunt surprins să văd gunoaie multe pe marginea drumului, fiindcă de când am ajuns pe malul drept, la Ostrov, nu am mai văzut nici pe departe la fel de mult gunoi ca-n Țara Românească. Nu că ar observa altcineva în afară de mine acum, fiindcă se muncește la urcare.

Ajungem sus, dar nu în vârful dealurilor. Cerul învolburat reflectă aici pământul la fel de contorsionat și rupt de vânturi și ape.

     E ceva diferit la stepele astea, la dealurile înverzite acum, dar care au să se usuce mai târziu. Le-au fost atât de dragi și familiare popoarelor de turci, că s-au așezat aici ca acasă, aici, unde pășunea rămâne mai verde decât la sud mai mult timp, unde curg suficiente ape, unde crește pădure. Românizarea nu a reușit să șteargă urmele turcești, unele vechi de 1000 de ani. Ce-i paradoxal, însă, e că uneori s-au uitat numele pietrelor, bazilicilor, cetăților construite, chipurile, să dăinuie, rămânând doar dac-au fost bătute-n piatră. Ce-a rămas, însă, a fost vorba omului, efemeră cum e. Toponime, oiconime, toate trăind doar în limba și-n sufletul oamenilor, au rămas chiar și când de pe dealuri au fost șterse complet urmele locuirii. Asta arată, spre deosebire de cea romană sau dacică, continuitatea culturii de obârșie turcă în Dobrogea.

     Mergem mai departe. Satele se răresc din nou. Tufani arată ca rupt din descrierile Dobrogei de acum sute de ani. Case mici, coșcovite, ziduri din piatră, construite parcă din nenumăratele cetăți, fortificații și morminte de pe dealurile dimprejur. Uși mici, de-abia încapi prin ele, și ferestre ca niște pietre lipsă în pereți. Timp de secole, pe hărțile Europei și țărilor române, peste dealurile dobrogene scria mare, întins: Troglodytes. Noțiunea a fost preluată, cu siguranță, de la greci, coloniști pe malurile Pontus Euxinus înaintea romanilor, apoi de la romani, apărând în continuare în hărți în secolele XV-XVI, rostogolită prin perioada medievală până când popoarele au început să se așeze, iar cartografierea, sprijinită de descoperiri științifice ulterioare, a început să reflecte mai puțin deformat realitatea. Troglodytes a început ulterior să capete sensul de oameni cu situație materială inferioară, care trăiesc la limita existenței. E greu de zis, însă, dacă noțiunea le-a fost atribuită locuitorilor Dobrogei de europeni și după secolele X-XI din cauza locuitului efectiv în peșteri (mod de trai care nu era străin neamurilor de turci, în special celor veniți din Anatolia), iar numeroasele peșteri și canioane săpate în roca moale, dar și bisericile și mănăstirile rupestre, sprijină această idee, sau era vorba de traiul simplu, sărac, al turcilor și românilor, fie ei așezați în sate sau pribegi prin ținut cu ale lor turme de animale.

     Când dă să se termine Tufani, ne lovește cu o urcare lungă, în serpentine, ca să muncim pentru a ieși din sat. Abia ne tragem sufletul, dar după vedem că dealurile au dispărut, ca prin minune. Intrăm și ieșim din Furnica, un sat minuscul, la fel de amărât, și vedem același lucru, pământul pierzându-se în zare. Aproape pare că vedem marea, dar mai avem ceva de mers.

Casă în Olteni, părând desprinsă din Istanbul sau chiar Constantinopol. În timpul verii e mai greu de zărit, chiar și la marginea drumului, fiind parțial ascunsă de frunzișul copacilor.

O construcție cu scop neclar, care arată superficial a tumul, dar are adosată o construcție mică din cărămidă și beton.

     Întreaga Dobroge pare separată cultural total de malul nordic al Dunării, fiind punctată de mii și mii de tumuli. Ca obicei funerar, au fost introduși pe teritoriul Dobrogei de cultura Yamnaya sau Jamnaja, provenind din stepele nord-estice, în perioada 3300-2600 î. Hr. Pornind de la un mormânt mic, individual sau colectiv, aceștia adăugau în același loc rămășițele urmașilor sau neamurilor, cu timpul mormântul crescând într-o movilă, un complex funerar familial. Ei fiind popor pastoral, cu afinitate pentru călărit (analiza osemintelor a arătat deformări specifice călăritului pentru perioade îndelungate), au ocolit obstacole naturale greu de trecut, ca Dunărea, răspândindu-se dinspre nord-est în Dobrogea, spre sud, și spre est prin Ucraina, Belarus și Polonia. Din această cultură s-au ramificat altele succesive către Europa Centrală și de Vest, perpetuând obiceiul tumulilor la apus, ocolind spațiul carpato-danubian. Cultura Yamnaya a fost asimilată în civilizațiile ce i-au urmat, în Dobrogea dar și în alte teritorii, ea contribuind cu până la 50% din fondul genetic popoarelor din estul Europei. Odată cu răspândirea poparelor tracice și a romanilor în spațiul danubiano-pontic, au preluat și acestea, într-o măsură mai mică, obiceiul funerar al tumulilor. Majoritatea, însă, se datorează culturii Yamnaya, care a populat Dobrogea poate cea mai îndelungată vreme.

Ziduri joase de piatră și case sărăcăcioase și mici, din pământ și piatră. Sunt o priveliște mai comună în nord-estul Bulgariei, pe când la noi nu sunt foarte multe. Traiul ăsta încropit seamănă mult cu ce vedea Hans Christian Andersen în călătoria sa prin țară, în secolul XIX.

     În anul 1841, scriitorul danez H.C. Andersen, venind de la Constantinopol pentru a merge prin Viena în Olanda, s-a oprit la Constanţa, de unde şi-a urmat drumul la Cernavodă, pe uscat, evitând astfel ocolul de câteva zile de la gurile Dunării. El considera lacul Carasu ca un canal prin care Traian a putut uni Dunărea cu Marea Neagră. Peste tot întâlneşte ruine şi multă sărăcie. La o cafenea, câţiva turci şedeau întinşi, fumându-şi ciubucele şi sorbindu-şi cafelele, nepăsători; pe stradă, alţii, grozav de zdrenţuiţi, adunau gunoaie ca să facă focul. Lângă oraş a văzut urmele valului lui Traian.

Aurelia Lăpușan și Ștefan Lăpușan - Medgidia - Carasu


Cât putea privi în jur nu vedea decât marea sau o stepă imensă, nicio casă, niciun fum de la vreo șiră de lemne a unui cioban, nicio turmă de vite, niciun punct manifestând viață. Totul era o câmpie verde fără de sfârșit.

     Ţărani munteni, în cojoace de oaie şi cu pălării negre de pâslă, ale căror boruri atârnau ca adevărate umbrele gigantice peste spate şi umăr, urmau cu carele. Ni se dăduse asigurarea că, pe drumul acesta, ţara ar fi foarte liniştită şi că nu vom întâlni în călătoria noastră prin stepă decât nomazi munteni.

Hans Christian Andersen

     Iată că nomazii munteni pașnici hălăduiesc din nou stepele Dobrogei. Suntem din ce în ce mai osteniți. Sau cel puțin eu sunt. Nu am mai văzut pe nimeni de ceva vreme. După urcarea chinuitoare de la Tufani, cred. Nici nu mai știu când a fost ultima oprire, ori dacă a fost de alimentare sau doar de hidratare. Traversarea stepei a încetat să mai fie vânătoare sau competiție. Acum e luptă pentru supraviețuire. Șirul de călători s-a lungit teribil. Cei mai puternici vor sosi la final într-o oră, dacă n-au ajuns deja. Alții sunt departe, în spate. Am rămas cu cei mai din urmă, lungindu-mă la vorbă, benchetuind la fiecare oprire, mâncând pe săturate în hanul din fundul mașinii organizatorului, sub haionul ridicat, bând din cupele de aluminiu berea-suc, lăsând să scape atâtea și-atâtea grupuri care mă puteau purta până dincolo de Negru Vodă acum, cu minim efort. Nu-mi rămâne acum decât să mă folosesc de energia tot mai puțină a codașilor pentru a mă propulsa mai departe. 

Până la Negru Vodă drumul e incredibil de drept, iar pământul complet plat. 

     Sunt singur, alerg pe platou, nu e nimeni în fața mea sau în spatele meu cât văd cu ochii. Sunt părăsit de toți, dar nu de forțe. Bag capul în ghidon și piciorul în pedală. Mănânc asfaltul ca jăratecul, făcând din mârțoagă armăsar. Simt că-mi cresc aripi, dar tot nu e suficient. Ce m-ar ajuta mai mult ar fi un iepuraș, prada pe care s-o hăituiesc. Dragostea de drum, de călătorie, de ceruri nesfârșite deasupra-ți îți dă putere până la limita plăcerii. Când încep durerea și oboseala, însă, funcționează mai bine teama, sau mirosul de sânge în aer care să deschidă apetitul. Am nevoie de fiorul urmăririi ca să îmi depășesc actuala stare, să mă împing dincolo de limita plăcerii, să intru din nou în transa în care uit foamea, setea, oboseala, și să plutesc pe ea până în Vama Veche.

     Viroaga, Căscioarele, Cerchezu, toate se topesc în calea mea, în căutarea-mi neobosită a vânatului, dar nu găsesc nimic. Trec de Negru Vodă, unde pierd timp prețios, încurcându-mă cu DN38, care se duce spre graniță. Niște localnici binevoitori mă îndrumă corect, mă întorc și încep să traversez pădurea de conifere cu același nume, rezervație cinegetică. Mă opresc să mă eliberez de multele beri cu zahăr băute, dezamăgit de vânătoarea fără obiect, și când mă întorc la Tractor mă depășește un coleg de tură, în goană. Mă urc rapid, uimit, pe Tractor și o rup la fugă după el. Pânda în rezervația cinegetică a dat rod...

Pădurea Negru Vodă, plină de gropi, întunecoasă, rece, dar nu lipsită de rod. Doar în Turcia, și uneori în Bulgaria, am mai văzut păduri cu atât de multe conifere, în afara munților.

     După o coborâre rapidă prin Cotu Văii ajung la următorul punct de alimentare cu prada înșfăcată. Îi dau drumul pentru bucăți de banană și apă chioară. Mi s-a aplecat de la atâta suc. Din punctul ăsta al efortului, oricum, nu mai are mare importanță, nu prea pare să se mai metabolizeze. Aștept să vină un grup mai mare, mai compact, cu care să merg, timp în care stau de vorbă cu câțiva dintre voluntari. Îmi spun că suntem pe la coadă. Mă așteptam. Nu mă așteptam, însă, din partea voluntarilor de la organizare, la prejudecăți, la priviri piezișe, zeflemitoare. Toată ziua am fost privit cu simpatie, ca un ciudățel îmbrăcat în cămașă și pantaloni (fie ele sintetice, pentru evaporare mai rapidă), de parcă eram un naiv care urma să fie depășit de situație cu bicicleta lui improvizată. De când merg atâta singur, în special prin sate, am început să mă raportez la săteni, nu la bicicliști, ca grup cu care interacționez cel mai des. Când drumul a început să urce, însă, vântul să bată, iar colegii să cadă ca muștele, răpuși de vicisitudinile parcursului, am fost privit cu neîncredere și poate un pic de invidie. Văd că perspectiva e aceeași de partea voluntarilor.

Între timp vine grupul alături de care am mers o bucată bună din drum azi, în reprize. Plec mai departe cu ei, în speranța că voi fi la adăpost de vânturile de pe mal după Mangalia.

     Știu că e de la haine și Tractor; atunci când ies cu biciclete normale sunt doar o față în mulțime, chiar dacă nu port echipament. Știam încă de la urcarea la Ostrov, după combinația de foi și pinioane folosită, după bicicletă, după poziție, după efort, cine va rezista și cine nu, cine va trece finișul plângând și cine râzând, cine va dormi epuizat în autobuz pe drumul de întoarcere și cine va sta la povești până în București. Nu prea știam, însă, cine se va uita râzând la Tractor, explicându-mi superior de ce nu fac eu bine că merg pe el, și cine va sta de vorbă tot drumul, normal, fără ifose, ieșit fiind la distracție și la mișcare, nu la educat prostimea întru știința pedalatului. După ani de mers cu Tractorul, însă, nu mai pot spune că sunt afectat. Cel mult mă doare gura de răspuns de fiecare dată la aceleași întrebări, în mare. Sunt doar ușor dezamăgit când văd lipsă de perspectivă din partea unor oameni tineri, la care nu mă așteptam să văd orizonturi înguste.

Soarele începe să coboare, iar eu mi-am lăsat grupul în spate, tot mai consumat de oboseală și urcări și incapabil să păstreze ritmul meu de urmărire a celor din depărtare, în față. Nu mai urmează multe urcări, oricum, păstrez firul văii către Mangalia.

Văd Mangalia pe partea cealaltă a văii, dincolo de șantierul naval. N-am luat-o prin oraș, ocolim prin sud.

Șantierul Naval Mangalia, care la sfârșitul anului 2017 a schimbat mâinile, fiind vândut de Daewoo.

Axaina, Pontus Euxinus, Mare Nigrum, Karadeniz, Cerno More, Marea Neagră. Aproape toate numele, în afară de cel grec, evocă culoarea închisă a mării.

     Vama Veche are o istorie scurtă, de puțin peste două secole, satul fiind întemeiat în 1811 de găgăuzi. Aceștia, unul dintre puținele grupuri turcice creștine. Numindu-se în turcă Gök-Oğuz, Poporul albastru sau Poporul ceresc, au numit așezarea Yilanlîk, Șerpăria. Satul se găsea atunci în Imperiul Otoman, în sudul regiunii Dobrogea. Ca urmare a încheierii războiului ruso-turc din 1806-1812, prin Pacea de la București cele două imperii au convenit la un schimb de populații în momentul anexării Basarabiei de către Imperiul Țarist, iar găgăuzii, populație ortodoxă, au fost strămutați în Bugeac, în prezent Republica Moldova găzduind cei mai mulți găgăuzi. În locul lor au fost aduși tătari basarabeni musulmani, alăturându-se grupului deja divers de greci pontici, ruși scopți, români dobrogeni sau mocani și bulgari. După anexarea Dobrogei în urma Războiului de Independență, granița trasată între Regatul Român și cel Bulgar trecea imediat la sud de sat, care și-a păstrat numele turcic, românizat în Ilanlâc. După anexarea Cadrilaterului în urma celui de-al doilea război balcanic, granița s-a mutat la sud, la actualul Kranevo (Ekrene, devenit Ecrina după anexare), iar satul a căpătat actualul nume, Vama Veche. După cedarea Cadrilaterului Bulgariei, numele a rămas ca un soi de anacronism, granița nouă fiind tot cea inițială, din 1878, iar satul servind drept vamă între nou-apărutele state pentru doar câteva decenii, după secole în care a făcut parte din Imperiul Otoman, departe de granița Dunării.

     După un drum imposibil de evaluat ca distanță, în starea de agitație în care ne găseam, luptându-ne discret între noi, dar și cu vântul, cu soarele care coboară și cu frigul care începe să se lase, intrăm în Vama Veche. Odată ce zărim finișul, după puțin timp, se declanșează lupta finală. Un coleg a capitulat repede, fiind la limită deja. Picioarele nu-l mai ascultă. Reușesc să-l înfrâng pe ultimul rămas, folosindu-mă de rezervele rămase pentru o explozie de energie, o plecare din plasa lui și depășire în forță, luându-i distanță bună deja când trec pe poarta de încheiere a turei. Mi se anunță numărul când trec și sunt felicitat, dar eu nu mă gândesc decât la victoria mea, o mică bătălie câștigată în războiul purtat toată ziua cu dealurile, cu vremea, cu propriul trup, propria minte.

     Sunt încă încălzit bine de la ultimii kilometri făcuți în încordarea luptei, așa că îmi las repede Tractorul la autocar și mă duc să fac o baie scurtă în mare. Intru în fugă, nici nu simt apa rece, și las valurile domoale să mă frământe, să-mi deznoade tendoanele, să-mi descolăcească mușchii după poate cea mai dificilă zi de pedalat de până acum. Excluzând o tură din vara 2010, când eram complet nepregătit, doar în 2011 am mai avut o zi similară, plecând din Râmnicu-Vâlcea, ajungând în București pe seară, în uralele a sute de oameni ieșiți, pentru mine parcă, la Via Sport pe Kiseleff-ul închis circulației auto. Las apa să-mi spele expresia crispată, chinuită, de pe față, care mai c-a sufocat rânjetul victoriei, să-mi spele nisipul din încheieturile pe care le simțeam parcă râșnind în ultimii kilometri, să-mi ungă genunchii cu apa sărată, rece, uleioasă aproape, a mării, să-mi încetinească ritmul galopant de consum al energiei, de mișcare, de ardere. Inima, însă, nu dă semn de încetinire, apa rece pe față, pe piele, stârnind o furtună de reacții în întreg corpul. Mă las în voia valurilor o vreme, plutind ca un sloi de gheață desprins de la mal. Când încep să nu mai simt degetele de la mâini și labele picioarelor, sacrificate de trup pentru a menține creierul și inima la temperatura de funcționare, și-mi văd pielea roșie strigând disperată, cu durere, prin terminațiile nervoase, încep să înot spre mal în cerneala limpede a vechiului lac endorheic, atacat de oceanul planetar în vremuri imemoriale atât de vijelios încât și-acum, dacă aș înota în adâncurile-i, nu mi-ar lua mult să găsesc bărcuțe pontoane ori case păstrate perfect, poate ușor prăfuite, stratul anoxic, neperturbat, de apă de la fund.

Pozând victorios pe nisip, la sfârșitul unei bătălii de 11 ore.

     Mă șterg de apă și mă îmbrac. Sunt atât de plin de glucide, adrenalină și endorfine că nici nu tremur când ies din apă, în briza de seară. Mă duc la restaurant unde mănânc o pizza rece, dar bună, mulțumită unor amici cu care m-am întovărășit pe drum. Ajungând târziu față de primii și aflând cât e timpul de așteptare ca să-mi gătească porția de mâncare la restaurant, mă bucur de cadoul făcut de colegul de tură, care e din Mangalia și acum se duce spre casă. Mă duc cu mâncarea la masă și-o împart cu alți colegi de aventură, câțiva veniți tot târziu, în timp ce stăm la poveste până vin și ultimii rămași pe traseu. După o zi de concentrare și efort, stropim din plin pizza cu câteva beri, unii chiar cu ceva mai tare, până ce se lasă noaptea. După ce a venit toată lumea, ne-am urcat bicicletele în camion, una câte una, și ne-am suit în autocar, plecând în infinit mai anostul drum înapoi spre București, pe autostradă.

     Ziua se încheie câteva ore mai târziu, când grupul mare se sparge o ultimă oară într-o parcare întinsă, de beton, difuzându-se în marele oraș ca un pulover destrămat din toate firele, fiecare parcurgând, așa cum șade cel mai bine călătorului, ultimii kilometri spre casă cu forțele proprii. Care mai obosit, care mai în putere, ne mai intersectăm în treacăt prin oraș, după ruta luată de fiecare. Pe mulți va fi ultima oară când îi recunosc. Timpul și orașul ne anonimizează și ne vor depărta, după ce două zile am trăit și am trudit împreună în călătoria noastră către mare, ajutându-ne sau războindu-ne unii cu alții, după context sau dispoziție. Pe alții, însă, am să-i recunosc, să-i întâlnesc la alte ture. Niciuna, însă, nu va fi ca acest moment, lung cât un weekend, de camaraderie, de confruntare, de călătorie, de singurătate, de vânătoare. Mulți am început drumul, dar mai puțini l-am terminat.

     Cu siguranță voi mai găsi timp, pe viitor, să pornesc la drum împreună cu alții. 


Numerele zilei:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Pe rețelele sociale: